tisdag 13 november 2007

1000 år...

Det känns som tusen år sedan jag skrev något här. Eller hälsade på någon. Eller ens hade igång datorn...

Det kör ihop sig skulle man kunna säga. Ett par veckor till och vi ska vara utflyttade, städade och fått klart barnens rum och helst kontoret också så vi har någonstans att göra av våra saker som vi flyttar ut...

Mikaels pappa ställde en sån där stendum kommentar när Mikael sa att han skulle spackla en kväll, att varför packar ni inte och flyttar istället så ni är klara till flyttdatumet. Ja, men vart ska vi flytta sakerna då??? Ska vi ställa dem i snön då eller?

Det känns lite som om det är vad vi får göra ändå. Det är inte en fjärdedel så mycket plats här som där. Ett lysande tillfälle att göra den där ordentliga röjen, men det hinner vi ju inte på långa vägar med.... Det blir till att värma upp hela trebilarsgaraget med el hela vintern och ställa grejerna där... känns kul...

Då har vi ändå kört hem (håller på) alla böcker hem till mamma och pappa. Alla mina tyger och sånt jag hade i mitt syrum har vi ställt hos Mikaels föräldrar...

Jag avskyr sånt här. Jag mår jätteilla hela tiden. Det känns som om vi håller på och målar in oss i ett hörn, gifter ner oss, går på en jättenit eller något.

Jag drömde en gång, fast det är längesen, att vi hade packat allt vårt bohag på en sån där prärievagn och körde sen långsamt bort från huset och jag vände mig om och tittade efter det så långt det gick... Jag har inte ens trivts där särskilt bra... jo huset, jag har älskat, älskar huset, det är bra och rätt stort och rymligt. Jag trivdes aldrig med att bo i samhället, tjugo år kunde inte lära mig det.

Men det är så trångt här, finns ingen plats, ingenstans att ha allt, och det ger mig magont mest hela tiden.

Jo, och så blir det ju för mycket att göra. Så just nu packar jag lite när jag hinner, kör hela 'underhållsbiten' dvs allt som ändå måste göras, tvätta, stryka, laga mat, diska, städa etc. Det för inte skeppet framåt det minsta så det är bara frustrerande, jag borde måla och tapetsera...

Och i fredags hade barnen halloween och hejdå-huset fest... Det var elva ungar och det gick riktigt bra. Jag tror jag ska peta in några foton och berätta längre fram. Fast det vet man väl hur det blir med det... Festen vi hade i somras, den kombinerade fyrtioårsfesten och tjugoåriga bröllopsdagen, den har jag fortfarande inte fått in varken foto eller referat från och det var den artonde augusti...

Och svågern har sin 35 årsfest om två veckor, typ vår sista helg... Det ska bli en sån där aktivitetsfest, vad det nu heter när man skjuter färgsplattar på varandra och så något annat i fångarna på fortet stil och så mat på det. Vi känner att vi varken hinner eller orkar, jag sa det till min syster i dag och då hade de redan bokat för oss också...

Fast i dag på eftermiddagen så kändes allt annat plötsligt mindre viktigt för min äldste son blev påkörd på väg hem på cykel från skolan...

Tiden stannar liksom när man får ett sånt telefonsamtal...

Nu gick det ändå förhållandevis bra, Richard klarade sig med lite ont i ryggen, ena benet och en handled, han har varit inne på akuten för säkerhets skull och kollat så allt var ok, och för att ha det på papper för vi fick polisanmäla det hela också, eftersom bilföraren smet... En lärare som såg det hela hann ta bokstäverna, fast inte siffrorna på registreringsskylten och vad det var för sorts bil.

Polisen kom också och kollade 'brottsplatsen' och skrev rapport. Sen vad som händer sen har jag ingen aning om. Hade Richard blivit skadad hade det ju varit värre. Nu var det ju bara cykeln. Fast det var illa nog enligt Richard... Tydligen gick bilens ena hjul över ena cykelhjulet... när jag hörde det svartnade det nästan för ögonen på mig... det kunde ju lika gärna varit över Richard som över cykeln...

Ibland pratar man slarvigt om änglavakt, men i det här fallet tror jag faktiskt att det var det!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Vilkenn tur att det finns änglar ibland.
Ni får ha loppmarknad med alla prylar ni inte får plats med i nya huset.
Lycka till. Jag tror att det nya huset kommer att bli ett lyft.

Anonym sa...

Ja, tänk vad futtigt allt kan bli ibland när livet står på spel ! Vad skönt att höra att det faktiskt kan finnas en änglavakt.
Jag blir nästan lite darrig när jag tänker på det. Men att det gick bra.
Ha nu en bra helg. Allt ska nog ordna sig efter detta !

Anonym sa...

Tack och lov att det gick bra ändå (en cykel kan man ju faktiskt byta ut...). När sådant där händer blir man påmind om vad som är viktigt. Det är ju så mänskligt att oroa sig för alla vardagsbekymren, och det kan man ju ha rätt att göra, men börjar man jämföra är många av de saker vi klagar på kanske inte så farliga egentligen...

Hoppas det ordnar sig med flytten. Jag flyttar nu på torsdag och har hur mycket som helst kvar, så det finns inte en chans att hinna renovera klart. Får bo mitt i stöket och försöka trycka in allting i ett rum för att kunna göra klart ett annat så länge. Får väl se hur det går. Men lätt stressande är det...

Anonym sa...

hej gumman.
Usch vad hemskt med lilleman då,tur att det gick bra.
En cykel kan man ju ersätta.
Tiden är alltid ett gissel, den springer på så fort, så fort.
Hoppas nu att det löser sig för er på bästa sätt och ta det nätt gumman....

Kram//Anita

Anonym sa...

vart tar mina kommentarer vägen???? det verkar ju som att jag måste göra dem två ggr varje gång...var inne här samma dag som du skrev....snyft.
Nu minns jag ju inte vad jag skrev...och då säger jag nu bara...
Hoppas du mår bra och har "landat" lite efter allt som varit o säkerligen fortfarande är.
Kramisar.
"Muumin"

Anonym sa...

Och hur går det ?

millroll sa...

Och snart har det väl gått 1001 år..

Anonym sa...

hur är det med dig?

Anonym sa...

Det var inte igår...tänkte in o se hur du har det...OCH önska dig ett fint luciafirande...men ingen här. =(

Önskar dig allt gott!!!!
Kram
"Fru Bloggare"...Muumin...bara jag...

Anonym sa...

Nej, inte tusen år, men över en månad har gått..:( Hoppas du ändå har det bra.

Anonym sa...

Hur går det med allt där borta? Har ni "bott in er" än? Hur känns det nu?

Hoppas det är OK i alla fall, och att det inte är alltför stressigt såhär i jultider. Jag åker bort i helgen och besöker släkten över jul. Åter lagom till nyår. Får se om jag hinner hälsa på något mer innan jag åker, men för säkerhets skull önskar jag god jul och gott nytt år redan nu.

Anonym sa...

JA tänk va!!! Att jag smyger in här på självaste JULAFTON för att önska dig en riktigt god och fridfull JULHELG!!!
Önskar dig allt gott!!!! och hoppas att du har det bra.
Är värdelös på att höra av mig o ber inte om ursäkt för det...konstaterar bara. Tänker på dig!!!!
Kramis
Muumin....Fru Bloggare

Anonym sa...

Hej där!
Och en god helg på dig också, så god den kan bli i röran.
Låter jobbigt!
Men förhoppningsvis får ni snart ordning på alltihop och kan börja njuta av förändringen.
Och så kanske du finner lite tid att till att blogga igen.
Försök att inte ta ut dig fullständigt under tiden!
Kram

Anonym sa...

God fortsättning! Hoppas att du har överlevt julen, trots allt. Snart kommer ljuset och våren och med det kanske bloggandet?
Hoppas! Vi ses.
Kram

Anonym sa...

Hej! Jag vet inte om du minns mig, jag är Nässla från fantasyklubben, för det var så länge sen vi skrev till varandra men så idag hittade jag din blogg i bokmärkeslistan och tänkte att jag skulle "hälsa på". Jag har tänkt på dig och på hur du har det och tänkt att jag ska läsa din blogg (den är så trivsam tycker jag!)men så har det inte blivit av. Iallafall så vill jag med en stor kram önska dig en god fortsättning på julen och ett riktigt gott nytt år!

Om du har lust att titta in så bloggar jag numer på www.livetuniversumochallting.blogg.se

Sköt om dig!

ANNA-LYS sa...

Hej,
Älskar musiken du spelar för oss.
Hoppas Du fått lite julero och att du ser framemot ett nytt 2008!

(( kram ))

Anonym sa...

Hoppas du fått en fin start på det nya året 2008!!
Verkar nog som att du lagt ner bloggandet...eller flyttat ditt skrivande till annan plats. Jag ger nog upp med besök här snart - vet ju inte ens om du läser här så det känns lite fånigt att "skriva till rymden o andra som säkert läser här". ALLT GOTT TILL DIG!!
"Muumin"

Anonym sa...

Hallå. Du har väl inte lagt ner bloggandet för gott, va? Men pauser i skrivandet behöver vi väl alla då och då... Hoppas du känner för att återkomma framöver, i alla fall. Och så får jag önska dig ett bra 2008... (ska man väl kanske säga vid årsskiftet och inte nu, men jag har inte heller varit fullt så aktiv här som jag tänkt mig att jag skulle vara... )