onsdag 16 januari 2008

Ont! Men här är jag igen!

Och nu har det väl följaktligen gått tvåtusen år då... eller är det fler?

Jag hade aldrig tänkt att det skulle blivit ett sånt 'hål' i mitt bloggande, ännu mindre att jag skulle sluta helt. Hoppas att ni inte har gett upp helt om mig...

Men flyttandet tog mer tid och kraft än jag någonsin hade kunnat tro. Sen kom julen på det.

Jag hade tänkt 'starta på ny kula' på det nya året. Det har heller inte blivit av. Ibland är det som förgjort.

Nåväl. Här är jag igen, tänkte stanna kvar, skriva, hälsa på, och om det är möjligt, roa... Nu är klockan mycket och jag ska upp vid fem, halvsextiden i morgon, oh, hemska tanke...

Morgondagen är tuff. Jag åker till mina stackars föräldrar tidigt på morgonen (följer med maken när han åker till jobbet vid sex, halvsju, jag har ingen bil än...) Sen ska jag till Bronett elva, vi ska till stan och handla hönsmat och lite annat sånt, men mest hönsmat. På kvällen ska jag rida igen.

Om mitt knä nu tillåter mig det. Jag red i dag (läs igår då kanske om det är onsdag när ni läser... det ser ju så ut på datumet iaf) och jag haltade därifrån...

Dålig reklam för verksamheten om någon sett mig... Mer än nittionio procent tänker troligen när de ser någon halta från ett stall att där har vi en person som antingen ramlat av, blivit avkastad eller sparkad. Något däråt. Så vilket av dessa hemska scenarion stämmer då in på mig?

Inget av det!

I dag red Richard halv sju, jag halv åtta. Medan han red satt jag och Mikael i klubbrummet och läste och kikade ut genom fönstret (eller in genom fönstret säger man väl... klubbrummet har fönster ut mot manegen, det ligger i ena kanten av ridhuset). Sen såg jag att klockan var jättemycket och jag skulle göra i ordning min häst. Jag hoppade upp och skulle springa ut och slog knäskålen rakt i bordsbenet...

Det låter dödsynkligt! Men det gjorde så ont så jag skrek och nästan svimmade, nästan kräktes. I tio minuter kunde jag inte röra mig alls. Sen lyckades jag till sist linka in i stallet och börja göra iordning Imre, och jo, jag hann, med lite hjälp och knät kändes efter ett tag inte alls.

Jag red min lektion som jag tyckte gick jättebra, Imre gick fint i både skänkelvikning, framdelsvändning och både höger och vänster galopp. Kanske har inte så mycket annat fungerat så bra för mig lately, men ridningen har gått framåt stort!

Jag rider numera två gånger i veckan, tisdag och onsdag, tror det kommer göra jättemycket för min utveckling, kanske äntligen kommer ikapp de andra... Richard rider samma dagar. På lördag ska vi på skötarmöte för vi ska skaffa oss varsin sköthäst så vi lär oss den biten också för snart, snart, kanske inte nu till sommaren men nästa sommar, då kanske vi har egna hästar!

Så det blir nog en hel del hästprat i bloggen är jag rädd... Men mycket annat också. Hönor t ex, jag letar äggkläckningsmaskin! Vi ska köpa ägg av folk med olika raser och kläcka fram egna små kycklingar hade jag tänkt!

Tillbaka till knät så började det göra ont när vi kom in i stallet igen och när vi kom hem efter att ha suttit still i bilen i två mil gjorde det vrålont och jag linkade rejält och uppför trappan till sovrummet var det en pärs att komma (med såna där små fåniga steg ni vet). Vi får väl se hur det känns i morgon bitti...

... som snart är här...

Kameran kom så klart inte med till stallet i dag heller! Så ej heller äpplen eller morötter till hästarna, vilket jag tänker varje gång! Men i morgon så, och då ska jag se till att det blir foton på 'mina' hästar, och kanske till och med på mig, även om jag är tjock tjock tjock efter julmat och stillasittande, måste gå ner, bli smal, bli snygg! Men men, jag har nya ridbyxor och nya snygga shortshaps!

Fort fort nu ska jag runt och göra lite 'reklam' för mig, sen ska jag soooova!

12 kommentarer:

Gunilla sa...

Tack för kycklingreceptet Eva. Precis vad jag behövde, eftersom jag har en blåmögelost som ligger i kylskåpet o tittar på mig varje gång jag öppnar dörren. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till med den osten, men nu så. Nu är livet kört för den lille rackaren.

Vad kul med äggkläckningsmaskin. Jag längtar alltid till våren, men i år så längtar jag nog speciellt mycket, för jag vill ha några kycklingar att pyssla om. EJ att lägga i grytan...:) (som svar på din fråga om det är mina kycklingar som får sätta livet till) Jag skulle nog aldrig klara av att nacka dom o lägga de i frysboxen eller stekgrytan. Ja, jag vet, jag är mjäkig. Men, de djuren är mina kompisar o jag vill tro att jag är en bra vän:)

Kram!

Unknown sa...

Roligt att du kommit igång med bloggandet igen. Tack för receptet, som jag ska testa till helgen tänkte jag. Ha nu en fortsatt bra vecka även om det blir en jobbig onsdag/SA

Anonym sa...

Å, det var ju efterlängtat att höra lite om dina höns, skänkelvikingar, Bronett, och allting som hör till. Och visst kan det göra rasande ont att slå i knäskålen så där, men som tur är går ju smärtor över...roligt att läsa här igen, som vanligt.
På´n igen! ;-)

Åsa Häll sa...

Klart vi inte gett upp om dig! Välkommen tillbaka och krya på dig-hälsningar till ditt knä. Skönt att se att du verkar piggare och gladare! Kram Åsa

Anonym sa...

Sen ska jag till Bronett elva, vi ska till stan och handla hönsmat och lite annat sånt, men mest hönsmat.

Så det är det ni gör. Handlar hönsmat och lite annat. Men mest hönsmat.

Jättekul hursomhelst att du bloggar igen. Abstinensen har varit svår ska du veta.

Hoppas knät känns bättre idag.

Anonym sa...

Hjärtligt välkommen tillbaka!! Du har varit saknad ska du veta (och vet)! Men, nu är du här igen och jag är jätteglad över det!

Kramar!

Anonym sa...

Hej, visst kommer jag ihåg dej :) Lite underligt att du precis dyker upp när jag bestämt mej för att ta ett längre ... eller definitivt ... blogguppehåll. Kul att du är i gång fortfarande trots att det varit så rörigt. För min del tryter orken till det mesta så jag måste börja skära ner i saker och ting som jag inte hinner med .. innan jag bränner ljuset i båda ändar. Kommer kanske in och läser men kommer inte att vara aktiv i min egen blogg ... får se hur det blir framöver ...
Kramar och ha det gott så länge!
/Monica

Anonym sa...

Kul att se att du kommit igång med bloggandet igen! Då får man hoppas på regelbundna uppdateringar framöver då :-)

Och hoppas knät är bättre nu!

Själv är jag rätt sliten, så jag ska inte sitta här så lång stund... tänkte mest titta in och säga hej... och säga "välkommen tillbaka".

Anonym sa...

Välkommen tillbaka...

Anonym sa...

Premiär för mig här på din sida - men fortsätt blogga för jag kommer tillbaka! Ha det gott

Anonym sa...

Du undrade vad du skulle ge din syster ... jag insåg efter min separation att jag tidigare köpt saker som jag inte velat ha men för att slippa kommentarer från dåvarande sambon så hade jag fogat mej ... t ex köpte jag helt nya sänglinnen, mitt ex ville inte sova i rosa och gröna påslakan, det skulle vara dova färger ... det första jag gjorde var att köpa extremt färgglada påslakan :) som jag verkligen blev glad av.
Insåg också att eftersom hushållet plötsligt också blev mindre när det gäller matlagning behövs det också mindre gratängformar, grytor, termoskannor ... jag frossade i nya tillbehör som bestick, osthyvel, nya "snygga" knivar, slevar och vispar. Så mitt tips är .. ge henne ett presentkort till en butik med stort sortiment ... eller IKEA om hon gillar det för där hittar man allt man aldrig tagit sej tid att köpa innan ... eller som man lät bli att köpa för att slippa en diskussion ...
Lycka till!
Kram från Monica

Anonym sa...

Oj, vad du läser ikapp duktigt...! Kul när människor ger sig tid att läsa och begrunda det man plitar ner. Tack för det! =)...och hade nästan börjat hoppas på ny bloggpost här också, men tids nog kommer det nog, för hoppet lär vara det sista som överger människan! Ha det gott och vila knät!