torsdag 10 juli 2008

Vad man hittar...

En gång såg jag i barnbokhyllan i en bokhandel, eller om det var på barnbokssidorna i en bokklubb, whatever, små böcker med titlar i stil med 'Vad jag hittar i skog och mark', 'Vad jag hittar på åker och äng', 'Vad jag hittar vid hav och strand' och liknande. Jag tittade aldrig i dem (var det i en bokklubbstidning, eller bokreakatalog, vilket inte är omöjligt var det ju dessutom lite svårt-omöjligt).

Men jag kan tänka mig vad man kunde hitta i dem, typ träd och älgar i den första, gräs och fjärilar i den andra och fiskar och vass i den sistnämnda. Och lite annat.

Jag funderar lite på att göra en kokbok på samma tema. Den skulle i så fall heta 'Vad jag hittar i kyl och frys' eller något i den stilen. Eftersom vi ska utrymma och slänga/betala dyra pengar för att specialutbildade experter ska desarmera, vår gamla (och då menar jag gamla, äldre än mig actually) frys så börjar det bli lite viktigt att göra något av de saker som finns i den eftersom den nya frysen är smockfull. Mest vinbär, inget man kan äta direkt...

Det kan bli rätt spännande kombinationer, om man dessutom gör en dykning i kylen, skafferiet och skåpet över spisen för att se vad som finns...

I dag bjöd jag min stackars familj på rödspätta (det är gott men den här var från 2004 enligt etiketten... men den såg ut som rödspätta, kändes som rödspätta och luktade som rödspätta så jag tänkte... what the -bip- eller nåt...

Till den fick de potatismos, gjort på pulver. På ena sidan av paketet stod tips om hur man gjorde det trista (pulvermos är inte gott alls) moset lite roligare, man kunde blanda tapenade i, som tur var stod det hur man gjorde tapenade, annars hade jag varit helt lost, har knappt hört ordet innan...

Enligt paketet skulle det vara svarta oliver, rosmarin, vitlök, olivolja och sardeller. Jag hade inga sardeller och hade jag haft några hade jag nog inte använt dem, tyckte det lät läskigt... Jag hade ingen rosmarin heller, tog basilika istället och soltorkade tomater.

Det blev väldans gott ändå. Men jag blandade inte ner det direkt i moset, tänkte att barnen nog sparkade bakut då, utan la det i pyts för sig. (Att jag sen när maken frågade 'vad är det där' med fullt allvarlig min svarade 'bajs' borde jag ju egentligen inte berätta, jag borde vuxit från såna barnsligheter, men jag kunde inte låta bli och det såg ut precis så...)
Det påminner mig om förresten, en gång för många år sedan när jag och en av mina systrar skulle göra slottsstek. I receptet stod att det skulle vara sirap och ansjovis i det där spadet som steken skulle stå och steka i. Det tyckte vi lät vidrigt och tänkte att det nog stod fel och tänkte att vi tar något ätbart istället för att förstöra dyrt kött, det var jättedyrt, och tog typ morötter och lök istället. Sen satt vi och skulle äta och berättade att det var slottsstek. Vad gott sa mamma, det blir så fin smakbrytning med ansjovisen... hm...

Sen fanns det gammal spenat i frysen också, inte fullt så gammal, men en sån där slatt som bara blir liggande, så jag gjorde spenatstuvning också...

Det fanns dessutom en stor påse kikärter som legat rätt länge och såg lite torra ut... Jag testade att göra hummus, eller åtminstone vad jag trodde var hummus... jag tog kikärter, olivolja och lite varmt vatten för det satte sig i mixern annars... Jag glömde att salta, det smakade ingetingenting...

Men blandat med tapenaden som blev stark så man flämtade så blev det faktiskt jättegott!

Men det blev en underlig måltid... panerade stekta (fullt ätliga men lite för salta) rödspättafileer, potatismos, stuvad spenat, hummus, tapenade och tomater...

Få se vad jag kan göra i morgon... Jag såg i frysens djup... kolaglass, kantareller typ hundra påsar, en älgstek, en glutenfri sockerkaka, en äpplepaj som säkert är fyra år gammal, en massa plommon och vinbär och lite annat smått och gott...

Har ni tips?

Jag har märkt att jag är så tråkig. Jag går runt på dagarna och jobbar. Eller ja, det var ljug, jag går runt och skrotar. Jag tänker att det och det ska jag skriva i bloggen, å vad roligt jag ska skriva! Samma sak gäller givetvis boken jag ska skriva. Sen glömmer jag av vad jag skulle skriva, eller, i de fall jag kommer ihåg det har jag glömt vad det var som var roligt. Eller så sätter jag mig vid datorn och helt plötsligt låser sig både huvudet och fingrarna... Full body bind...

Jag borde ha en liten dator i fickan hela dagarna och skriva ner det roliga just när jag kommer på det... Jo, jag vet att såna finns, men jag har ingen sån... Jag har en mp3-spelare av nåt slag, som man ska kunna prata in saker på, men jag har inte lärt mig hur den fungerar än, har ju bara haft den i två och ett halvt år jue...
Apropå att gå runt hela dagarna och jobba, för det känns faktiskt som jag gör massa nytta hela dagarna. Jag kommer sällan upp så tidigt i och för sig. Dels för att jag ofta är vaken till två tre på nätterna, med flit eller ofrivilligt, och att jag oftare än sällan har ont i huvudet och har yrselproblem på morgonen/tidiga förmiddagen. Men sen är jag flitig, jag gör frukost och diskar, tvättar, stryker, städar lite ibland, målar kanske någon timme eller håller måttband åt Mikael eller något sådant när han bygger och ordnar. Sen gör jag kanske fika eller lunch och diskar och middag och diskar och sådär. Jag tycker jag har fullt upp really. Men jag gör inte mer än the average people. Alltså en sån som jobbar åtta timmar och reser en eller två till och från. Och ÄNDÅ får lika mycket gjort, och mer, och hinner titta på teve, och vara social och massa annat. Hur gör de? Ni får gärna berätta hur man gör. Jag tycks ha tappat bort det någonstans...

Jag satt ikväll i alla fall, framför (eller bakom) datorn och istället för att skriva de där roliga sakerna i bloggen och alla de scener jag hittat på till boken, och letade efter såna där filmaffischer där någon varit rolig och bytt ut huvudena och namnet på filmen, ni vet hurdana jag menar, roliga, men kunde inte hitta dem. Jag vet att jag har hittat en sida en gång där de fanns samlade, massa roliga. Om någon vet var jag hittar dem får ni gärna säga till!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattade gott åt din middag :)Men spännande blir det ju onekligen när man ska rensa frys o kyl.

Varför inte Älgstek med kantarellsås i morgon? och så gör du en ny paj till efterätt på de frysta bären (jag skulle iaf inte bjuda på en 4 år gammal paj, eftersom fettet med största sannolikhet har häsknat)

Ju mer fett i en vara desto kortare frystid :)

Lycka till med frystömningen

Kram

Anonym sa...

Smart är du men riktigt vuxen blir du nog aldrig.

Bajs på matbordet. Fy på dig!

;)

Och jag var inte alls berusad, jag säger konstiga saker bara jag öppnar munnen. Men efter hamburgertallriken och en Mariestad så var jag väl lite glad när jag gick hem till mitt rum bara några meter från Sankt Göran och draken

Gunilla sa...

Kan inget annat än skratta åt detta inlägg. Tror vi har samma humor. Eller...likadan heter det nog när jag tänker efter.

Anonym sa...

Det värsta eller bästa jag hittat i min frys förutom fåglar som min man hittat och planerat stoppa upp, är kanske när jag hittade kantareller från före Tjernobyl, (efter det äter jag knappt svamp mer). Fast dom gick i komposten eftersom dom definitivt hade passerat alla tänkbara datum. Borde kanska ha sålt dom.

Anonym sa...

Bajs!! =D Hahaha!! Och, varför ska man växa ifrån humor?

Kram!