torsdag 2 oktober 2008

Lite tips på vad man kan äta kanske?

Eller vad man ska låta bli...

Jag har, hur konstigt det än kan låta, sedan vi flyttade till landet blivit riktigt bra på att laga mat.
Skryt säger min yngste son, när jag säger så. Fastän han också tycker att min mat är godare än den var förr (då den inte var ätlig ens alla gånger).

Dessutom så hittar jag oftast på recepten själv. Jag kan få inspiration från ett färdigt recept, eller utgå från ett, men jag ändrar alltid i dem, lägger till, drar ifrån och byter ut...

Kanske är det därför det blir gott?

En rätt vi gör väldigt ofta är ett recept jag en gång rev ur icareklamen, det hette då Texmexfräs med bönor och paprika. Jag har lagt till massor av saker i den, och det blir bara godare och godare... Lite brukar det bero på vad vi för tillfället har i kyl och skafferi. Får väl byta namn på den vid det här laget kanske. Sådana rätter är bra!

Texmex-fräs med bönor och paprika
3 paprikor, gärna i olika färger
300 g köttfärs
1 msk olja
1 tsk salt
1 påse tacokryddmix
2 dl vatten
2 burkar (à 400 g) vita bönor
1 förpackning tortillabröd
strimlad isbergssallad

Skölj, kärna ur och småtärna paprikorna. Fräs paprika och färs i olja. Krydda med salt. Tillsätt kryddmixen och vatten. Låt puttra utan lock ca 5 minuter. Spola hastigt av bönorna med kallt vatten och låt rinna av. Vänd ner bönorna i pannan och låt dem bli varma. Värm tortillabröden enligt förpackningens anvisning. Servera texmexfräset med tortillabröden och strimlad isbergssallad.

Jag har ändrat på receptet så tillvida att jag tar mer köttfärs, brukar vara ett halvkilo, skippar vattnet och tar krossade tomater istället, spolar inte av bönorna, varför ska man det, den tomatsåsen är också ätlig. Jag tar inga tortillabröd till, det testade vi och det blev hemskt söligt, vill man ha något till är tacochips bättre.

Jag lägger dessutom gärna till svarta oliver, kidneybönor (blir väldigt fina färger i den här rätten, grönt, gult, rött, svart, lila), kikärter (kan ta bort en av burkarna med vita bönor om jag lägger till kidneybönor och kikärter, men är vi många kan det få bli alla sorterna... många bönor blir det...). Jag brukar strimla och steka en gul lök till också. Jag brukar ta en extrapåse tacokryddor också, för det behövs när man lägger till mer saker. Eller om jag kryddar på med lite valfritt, chilipeppar, salt, cayennepeppar, lite vad jag känner för...

Sen äter vi det som det är, eller med isbergssallad och tomater och sånt, tacochips, turkisk yoghurt är gott att klicka på också. Rött vin är gott till!

Inte världens nyttigaste kanske, men inte helt onyttigt heller, köttfärs är väl inte onyttigt? Bönor, paprika och oliver är ju bra, ja jag vet inte. Det är fruktansvärt gott i alla fall. Tar man lite extra som jag räknat upp räcker det gott och väl till sex personer som blir stoppmätta... Originalreceptet var tänkt för fyra.

En annan sak som är väldigt gott, som jag hittat på helt och hållet är en laxrätt med gratinerat potatismos. Jag gjorde det som en nödgrej en gång när jag skulle steka fyra laxkotletter till middag åt oss fyra och barnen tog med sig en kusin hem...

4 laxkotletter
smör eller kanske olja
potatismos, av pulver eller eget
2 ägg
ännu mer smör
mjöl eller maizenaredning
grädde, matlagning eller vanlig, kan gå med mjölk också
salt, peppar, svartpeppar, curry, chilipeppar, cayennepeppar eller vad man nu har
massor av persilja
massor av krossad rosepeppar

Jag tärnar laxen i typ 2x2 cm tärningar, steker lätt i smör, borde gå med olja, men jag tycker smörsmaken är så god... jag vet, inte så nyttig... Sen lägger jag dem i mitten av en stor ugnssäker form. Sen gör jag potatismos, antingen av pulver eller om man gör eget potatismos, vispar i två ägg och klickar (spritsar om man vill vara riktigt fin) runt laxbitarna, de ska alltså inte ligga i kanten av formen för det är där potatismoset ska ligga, som en ram runt fiskbitarna.

Sen gör jag sås på smör, mjöl eller maizenaredning och grädde eller mjölk. Första gången jag gjorde detta minns jag inte vilka kryddor jag använde, men barnen älskade maten. Jag gjorde detta i söndags när mamma och pappa var här, då hade jag curry, den kan man med fördel ta i redan när man smälter smöret, för den smakar godare om den får fräsa lite i smör. Men inte för mycket, det ska inte direkt smaka curry, vill man ha det gulare kan man ju ta gurkmeja, som inte smakar direkt något men som gör maten gul... Salt, peppar och vad man känner för, jag hade lite curry som sagt, lite chilipeppar, men inte alls mycket, det får inte 'smaka' curry eller chili utpräglat, sen massa persilja och så rosepeppar som man bankat lite på i mortel.

Detta ställde jag i ugnen tills moset blivit lite brunt i kanterna, såsen kokade och fick lite 'färg'. Lite persilja och lite mer rosepeppar över är trevligt. Vi åt gröna bönor till detta första gången, i söndags broccoli. Båda passar bra.

Sen som avslutning då, ett litet tips på vad man kanske inte ska äta, eller kanske man ska det i alla fall?

För ett par veckor sedan åt vi något, minns inte vad nu, men jag tänkte att bladspenat kunde vara gott till. Jag sådde spenat i år och inte förrän i september blev den så man kunde ta lite av den, jag var väl sent ute eller så växer saker sakta här...

I alla fall, det var mörkt ute och jag gick lite på känn, jag visste ju var spenaten växte och hur den såg ut, jag repade av rejält med blad och tog in dem, sköljde dem och kokade upp dem lite snabbt och rörde i lite smör.

Barnen ville inte ha det, de såg lite misstänksamma ut, de gillar inte stuvad spenat heller, det älskar Mikael och jag, vi åt det i dag, med blommehönsägg!!! Vi åt upp bladspenaten i alla fall och tyckte det var gott.

Två dagar senare gick jag förbi trädgårdslandet och såg att ringblommorna började knoppas, kul tänkte jag, de var ju också sena så klart, nästa sekund såg jag att de inte hade speciellt många blad...

Jag hade kokt ringblommeblad åt oss istället för spenat...

Nu vet jag ju att man kan äta ringblommor, i sallad, själva blommorna, så bladen borde inte vara farliga. Men ändå... Jag berättade det för en kompis och när hon garvat en stund sa hon att det faktiskt är riktigt nyttigt med ringblommor så det var väl i slutänden bara bra då...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svarta oliver är gott.

Anonym sa...

Mums! Lax låter gott. Jag är som du - brukar lägga till och dra ifrån på recept. Men bara det där att få en ny idé kring maten ger ju en kick. I förrgår åt vi lax... det var sån stor färdig filéad sak. Ner med den i en form - på med massor av citronpeppar och salt och in i ugnen. Koka potatis. Blanda creme fraiche, en klick majonäs, röd kaviar, hackad röd lök, klippt dill, lite peppar...och MUMS så hade vi en enkel men supergod kall sås till! Grannen min brukar ha i bostongurka istället för dill...kanske gott det med.
Ha det gott!
Muumintrollan