tisdag 8 maj 2007

Någon som vill byta huvud med mig?

Jag skulle vilja byta bort mitt huvud. Eller åtminstone min hjärna. Är det någon som är intresserad?

Det innehåller en hel del kunskap, intelligens och kreativitet.

Men det innehåller även en förskräcklig massa stress, krav och ångest.

Dessutom värker det nästan förjämnan och det är främst därför jag vill bli av med det.

Jag hade ont i huvudet när jag gick och la mig i går, jag tog ipren och somnade rätt snart. Jag hade minst lika ont i huvudet när jag vaknade efter en natt full med röriga, konstiga och fragmentariska drömmar.

Jag tog en ipren till och somnade om. När jag vaknade igen ett par timmar senare hade det snarare blivit värre. Från att ha hållt sig till pannan och en bit uppåt gick det nu hela vägen ner till nacken, som om jag haft på mig en för trång hjälm av något slag.

Jag tog vad jag i min dimma trodde var en ipren och två alvedon, men det visade sig sen när jag pratade med Mikael som kom hem på lunchen att det var en ipren och två småipren...

Nu var jag framme vid gränsen för överdosering men jag tog en ipren och två alvedon, riktiga den här gången, och sov ett par timmar till.

Det var fortfarande lika illa och efter ett par svimningar kom jag ur sängen och ner så jag kunde gå på toa och dricka lite te. Jag inbillade mig att lite te och lite mat kunde göra det bättre. Det gjorde det inte. Det visade sig att huvudvärken på något underligt sätt satt sig på sväljet så jag kunde inte svälja. Eller jo, jag kunde, men jag fick kämpa med det, det gick inte direkt automatiskt. Och jag mådde bara illa av maten.

Alltid något, jag kanske går och blir lite smalare, vilket inte skulle skada. Jag har helt tappat suget med min viktminskning och är ungefär tillbaka där jag började. Men det fungerar inte att träna och äta nyttigt för mig när jag mår så här kass. Då blir det lite mer äta för att överleva och trösta sig lite till någon slags tillfredsställelse. Godis och sånt...

Tårtor har det ju blivit några stycken de senaste veckorna också. Jag ska ta och lägga in foton på dem sen, när jag orkar sitta och plocka från dator till dator, det är så jobbigt och just nu orkar jag inte med jobbigt. En av dem, den jag gjorde i Trollhättan hade jag visst i datorn, så här blev den. Visst är den fin? Det är frukter av sockermassa ovanpå och på nedersta våningen. Sen runtom på fatet ligger riktiga jordgubbar, gröna druvor och physalis. Allt är dekorerat med ätbara vinbärsblad och jag har skrivit med 'ätbara' tuschpennor.

En liten närbild så ni verkligen ser hur fina frukterna blev och de små snirklarna jag målade intill druvorna med guldpennan...

Vi var i stan i går, som jag nog nämnde. Jag köpte bland annat Marian Keyes nyaste bok, nyaste på svenska iaf, Är det någon där, tror jag den heter. Jag har läst första kapitlet på engelska på hennes hemsida innan och är väldigt nyfiken på den så jag ska se om det funkar att läsa en stund. Annars får jag väl fortsätta ligga och titta i taket och låta alla de där oroliga tankarna fylla mitt huvud. De som jag inte vill ska vara där.

Såna tankar som flytten till landet, bygget eller rättare sagt byggena där, separationsångest till vårt gamla hus, barnens skola och studieresultat, arbetsträning och kommande liv, pappa som troligen har prostatacancer, mamma som går i pension om ett par veckor, mina syskon som får mig att både må bra (ibland) och få panikångest (för det mesta), vänner som inte finns och allt som jag måste göra i vår och sommar.

Men det är svårare att mota bort de där tankarna än att mota bort en björktrast ur ett körsbärsträd.

Och om jag vore björktrast skulle jag vara tyst. De låter för förfärligt!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!! Som jag saknat dina inlägg och tänkt på dig så det knakar - men tro för det inte att jag är hurtig nog att skriva nåt litet extra...*pinsamt*...man ska bry sig om sina bloggvänner ju!!
Men du kan väl räkna tanken lite ändå...lite allafall.
Sicken superfin tårta! Man tror ju nästan inte den är "på riktigt" - ska du bli "tårtbagerska" kanske? Det tycker jag. Så har du ju lite marsipan att fixa med medan du funderar ut ett manus på en ny bok eller så.
Du förresten! Om du hittar någon som vill byta ut din hjärna så säg till att det finns en till på lager.....ett par armar vore inte fel det heller. Armarna är mera akuta än hjärnan för tillfället ifall du springer på några.
Tusen kramar!!!

Anonym sa...

Usch och usch, låter verkligen inget roligt!
Tror faktiskt inte jag vill byta huvud med dig, elak jag.
Men det var en väldigt fin tårta du gjort - mitt i allt.
Du är helt otroligt duktig på det där ju!

Anonym sa...

God morgon.
Usch vad jag lider med dig...hoppas den släpper snart.
De heter inte Björktras, de heter skitskrikor...så jag förstår vad du menar.
Läste dina inlägg...någonstans så måste man nog förstå sin egna roll i det hela också...jag tror det viktigaste är att man finns där och faktiskt ser det som händer, om man sedan kan göra något som förändrar eller inte ligger bara hos den som har det svårt inte hos den som sträcker ut handen. Förändringen måste ligga hos den som har gjort det aktiva valet att leva som den gör. Stå stolt utan dåligt samvete för du finns ju där...du ser och du kliver i...det är viktikt och så småning om så kommer belöningen den dagen hon tar till sig din närvaro och oro.

Nu måste jag börja skynda mig men på återseende.

Kram//Anita

annalena brych sa...

Usch, det låter jobbigt. Har själv problem med någon liknande huvudvärk och det spelar ingen roll hur mycket tabletter jag proppar i mig.
Vilka otroligt fina tårtor du gör. Helt underbara.
Tänker på dig och hoppas du mår bättre snart.
Kramar, Annalena

Anonym sa...

Jag kan byta hjärna med dig ett tag. Det skulle vara intressant.

Anonym sa...

Även om jag skulle vilja byta är jag inte säker på att du vill ha min, eftersom jag också har lidit av huvudvärk senaste dygnet. Det skulle inte ens bli plus-minus-noll för dig utan snarare lite minus då. Du skulle inte känna igen dig i min hjärna och det skulle fattas en hel del intelligens, plus att du som inte gillar förändringar antagligen skulle bli rätt förvirrad. Och inga tårtor skulle du kunna baka ju. Själv skulle jag nog gilla att bli lite gratissmart så där, men å andra sidan...mer huvudvärk vill jag nog inte ha..så det blir nog bättre för alla parter om du väljer någon annan, trots allt. Eric verkade ju intresserad :D
Spännande !

annalena brych sa...

Tittar in lite snabbt för att önska dig en bra helg.

Sara sa...

Jag byter på ett kick med dig!!!
Migrän har jag ju ändå så det vore inget nytt, men att kunna göra så fina tårtor!!! det vore inte dumt alls att få pröva på ett tag!!

Anonym sa...

Kunde jag bara få göra några sådana där fantastiska tårtskapelser skulle jag byta direkt...

Hoppas att huvudvärken har släppt.

Nu är det ju så underbart väder ute, passa på att njuta.