måndag 7 maj 2007

Ingen ork at all

Nu är jag sådan där igen. Det har gått jättelänge, mer än en hel vecka sen jag skrev sist. Och jag som gång på gång bestämmer mig för att skriva varje dag. Vad trött jag blir på mig själv.

Det har inte hänt jättemycket i och för sig. Men lite ändå...

Jag har varit i väg och cyklat Hunnebergsrundan med min familj. Det är ett cykellopp som startar i Trollhättan. Min syster, en av dem, bor där med sin familj. Jag, Richard och Mikael cyklade 'det långa' som var på 5,2 mil och Johannes cyklade den korta, 1,6 mil med min syster och hennes son.

Det gick bra att cykla trots dålig träning. Vädret var okej men det blåste rätt hårt och det blev värre allteftersom så de tre sista milen hade vi motvind hela tiden. Richard fick ont i ryggen så det gick inte så fort det sista.

Min nya fina cykel skötte sig bra förutom när reflexen i framhjulet lossnade och satte sig på tvären i hjulet så att cykeln tvärbromsade och jag flög av och fick cykeln över mig. Jag trodde först att jag slagit ihjäl mig, men jag klarade mig från det hela med två jättestora blåmärken bara.

Det var tur i oturen att det hände just som vi startade efter en liten paus. Vi hade stannat på en liten stickväg och ätit lite choklad vi hade med oss, och jag cyklade sakta eftersom de andra kommit efter. Men tänk om vi varit ute på stora vägen och cyklat i full fart och kanske haft de andra efter mig så de inte hunnit stanna. Det kunde gått illa.

Så nu har jag tre fina plaketter från den rundan, jag ska fota och visa dem någon gång.

Johannes fyllde tio år samma dag så vi firade honom hos min syster. Jag gjorde den finaste tårta jag har gjort hittills. Den blev, tycker jag, väl så fin som den förlaga jag hittade på nätet (men den var fusk för det var riktiga bär). För en gångs skull kände jag mig riktigt nöjd. För det mesta är bilden av tårtan jag vill göra mycket finare än den tårta det sen blir, men den här gången överträffade nästan resultatet mina förväntningar!

Johannes fick bland annat en mp3-spelare av oss och Mikael hade stoppat in musik i den som Johannes gillar, typ sån där järndöd schlager som jag inte riktigt kan med, men jag lyssnade också på sånt när jag var tio... förhoppningsvis växer han också ifrån det.

På måndagen fick jag ont i huvudet, en underlig huvudvärk som kändes mest när jag böjde mig framåt, som om det var bihåleinflammation, men jag var inte förkyld alls. Dessutom känns bihåleinflammation mig veterligen mest i pannan och kinderna. Jag trodde det var tandvärk när jag fick det en gång och gick till tandläkaren... Men den här satt mer i öronhöjd. Det gjorde inte jätteont hela tiden, men så fort jag böjde mig framåt eller rörde på huvudet fort kändes det, av och till var det nästan så jag svimmade av den, så det blev ingen ridning på tisdagen.

Trots huvudvärk fick jag försöka städa lite för resten av släkten firade Johannes på fredagen. Jag gjorde en tårta med överbliven frukt på (det låter riktigt äckligt...) och en med rosor. Ingen i min familj, utan jag som är en godisgris och sockerråtta, tycker om sockermassa, så på de här hade jag grädde, och dekorerade 'bara' med sockermassagrejer.

Vi hade sjutton pers hemma samtidigt och serverade allihop grekisk sallad, Mikael blandade iordning den i en tjugofemlitershink... fast den var inte helfull... Vi hade trevligt i alla fall, trots att huvudvärken låg på lur någonstans bakom öronen.

På söndagen konfirmerades min systerson och vi var i kyrkan och sen fikade hemma hos dem. Det var en fin gudstjänst och mycket sånger som jag tycker om. Det var alldeles för länge sen jag var i kyrkan. Jag hade bakat ambrosiakaka för att vara snäll och hjälpsam mot min syster M, jag kunde inte låta bli att fråga för ett tag sen om jag kunde hjälpa till med något.

Men det var nästan jag ångrade det när jag hörde henne (på Johannes kalas, strax innan de gick) skicka fram sin man för att säga till mina yngsta systrar (tvillingar) att de inte kunde komma på trettioårsfesten de firar på kristihimmelfärdsdagen för de skulle åka och fiska då....

Vad är det för orsak... även om det var en fiskeresa anordnad genom jobbet. Hallå, yngsta syrrorna fyller trettio, de firar jämt! När hon fyllde trettio hade hon sjuttonhundratalskalas och 'tvingade' alla att klä ut sig.... jag slet en vecka med min klänning. Som en liten jämförelse bara...

I dag var jag hos Bronett, redan tio på förmiddagen. Jag var inte ens till hälften vaken så tidigt på morgonen, som tio är för mig. Så vi pratade om sömn i dag. Att jag troligen har en hel del av hjärnan fortfarande verksam när jag sover, det är därför jag aldrig blir utvilad eller återställd. Så jag ska öva på att sova...

Jag gick en sväng runt sjön när jag ändå var ute. Det är bara sex kilometer så det tar en timme ungefär. Det blåste och var kallt, jättekallt, och det var mulet och kom några regnstänk då och då, och ibland sken solen. Det var ett konstigt väder. Sen när jag kom hem började det regna ordentligt, jag hann knappt innanför dörren, det blåste så det ven också och haglade. Så fint som det var igår, konstigt...

Vi åkte till stan sen för Mikael ville köpa en tombola, en sån man gjuter cement i alltså, han har tröttnat på att låna av andra. Nu skulle vi börja med hönshuset och då tänkte vi haft brädgolv eller något, men pappa sa att det bör vara en gjuten platta, så det är väl bäst...

Jag köpte rosor, rosenbuskar alltså, hoppas de står sig tills vi kommer iväg till landet i morgon.

Och hoppas min huvudvärk som sitter som en klädnypa strax över näsan just nu ger med sig till i morgon så jag kan komma iväg och rida. Det är dumt om det drar iväg och blir för många gånger som det inte blir något. Jag måste ju rida igen någon gång sen också, och jag ligger ju redan back två gånger.

Nu ska jag sova, försöka sova iaf, så jag hälsar på övriga i morgon, förhoppningsvis i morgon. Jag är ledsen att jag varit så avlägsen men jag har som sagt inte orkat, trött så in i norden och så denna huvudvärk då ovanpå. Och födelsedagsfirande på det... Men jag kommer att dyka upp, någon gång i veckan tittar jag in. Vi ses...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen.
Jösses, det verkar ha varit fullt upp med både det ena och det andra.
Den där huvudvärken känner jag igen,har den 24 timmar om dygnet...Håller tummarna att den går över så du kan bli som folk igen...för det är näst intill omöjligt att vara när man har skallebank.
jag har varit såååå sjuk men det börjar gå åt rätt håll,enveten förkylning som verkar ha satt sig på lungorna.
Hoppas nu ni får en bra vecka, och att blåmärkena försvinner...vilken tur att du inte slog dig fördärvad.

Massor med kramar//Anita

Anonym sa...

Du ser ut att ha haft mycket för dig trots huvudvärk. Kanske därför den inte släpper eventuellt ?
Ta det lugnt nu. Vi är kvar.

Anonym sa...

Så du stänger inte av hjärnan när du sover. Det är mellan drömperioderna som hjärnan skall vara avstängd eller iaf det som vi kallar normal hjärnaktivitet skall vara avstängd. Intressant. Det finns väl medicin som ger djupsömn. Alvedon och ipren kan vara minst lika farliga som antideppmedicin tror jag.