onsdag 1 augusti 2007

Bräder, bräder och åter bräder...

Det är lite konstigt egentligen. Kan man tycka i alla fall.

Jag bloggade ju oftare när jag inte hade bredband än nu när jag har bredband...

Konstigt. Eller inte så konstigt. Det finns ju så mycket mer man kan göra när man har bredband. Som att spela Runescape igen... Eller surfa runt i största allmänhet utan att tugga i sig både naglar och fingrar och halva skafferiet mellan varje sidladdning. Om hönor bland annat. Jag har surfat mycket om hönor och hittat ett hönsforum som jag blivit medlem i. (Anledningen till att jag har en bloggpost med bara en hönsbild i är att jag ville kunna få in en avatar i min profil på det forumet och då var den tvungen att ligga på en internetsida, men det funkade visst inte ändå. Få se ändå om jag stannar där eller inte, de verkar vara lite snorkiga mot nykomlingar som inget vet och lite elitistiska och det känns inget vidare.

Å andra sidan har det varit så mycket fånerier och strul med mitt tir na nog forum så jag har inte haft lust att vara där på snart en hel vecka. Samma dag som vi fick i gång vårt bredband fick de fnatt därinne och började kasta skit omkring sig så det var inte klokt. Jag får nog skriva en egen blogg om det tror jag, för jag skulle behöva prata det av mig.

Jag har burit bräder i stället. Det har varit fint väder och vi passade på att plocka igenom vårt virkesförråd för att se hur mycket vi hade kvar och för att kunna stapla upp det ordentligt inomhus, det lilla som nu är kvar, det tar på det...

Sen städade vi i garagedelen där vi är och bygger nu, hela golvet var fullt med brädbitar av olika dimensioner som i vissa fall kunde läggas undan och användas, klyvas till att bli 'lock' (vi har lockpanel som ytterbeklädnad och locken tog slut) och det mesta var för smått för att användas så det stod jag och sågade och klöv till ved och fyllde hela vedboden med.

Det var ett styvt arbete och vedboden blev rejält fullproppad. Det var annat också, spik, plastpåsar och annat, så jag gjorde en rejäl sortering som vi åkte iväg med till återvinning.

Sen började jag arbetsträna på ridskolan i går. Min första uppgift var att bära ut byggmaterial ur det nybyggda ridhuset... Vi lade användbart virke för sig och sorterade resten i metall, papp, plast, trävirke etc... Alltså exakt samma sak som jag gått hemma och gjort en hel vecka... Inte kändes det som någon arbetsträning direkt.

Dessutom råkade jag säga (med viss fasa i rösten): Men inte ska ni köra trävirket till tippen!!?? Någon (jag sa inte jag) kan ju använda det som ved. Varpå ridskoleägaren raskt frågade om jag ville ha det... Så samma kväll lastade vi en hel kärra, mest 'plutt' och i morse en till, var jag nu ska göra av det... Jag skulle bara fixa fika och sen skulle jag ta itu med det var meningen.

Och jag som helst inte vill se en bräda mer... Kanske därför jag hamnade här...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Läste de tråkiga svaren till dej på hönsforumet, det är ibland ganska mycket besserwisser mentalitet där.
Jag tror att vilken lantrashöna som helt (Utom dvärgarna då) skulle funka mycket bra i din flock.
Jag har startat ett eget litet Hönsforum, välkommen dit om du vill, inte mycket disskusioner än, men jag hoppas att det kommer med fler medlemmar.

http://honshuset.egetforum.se/

/Mvh Anna

Anonym sa...

Hehe...elitistiskt hönsforum...låter inget vidare. Skulle nog hålla mig därifrån om jag vore du.
"Bra höna reder sig själv", eller vad man säger. Och hönan Agda ser väl alldeles förträfflig ut.
:D

Anonym sa...

Elitistiska hönsmänniskor låter verkligen inget vidare!
Snacka om att sätta näbbet i vädret. Nyp till dem!
Eller kanske skicka tuppen på dem?
Vädertuppen rent av.

Vad gäller bräderna, så hoppas jag de inte är impregnerade eller målade med nån otäck färg som luktar illa och sprider giftig gas när du stoppar dem i brasan!
. . ..
Fast det har du väl koll på förstås.

Ha're

Eva sa...

De har bett mig om ursäkt på hönsforumet så jag tror jag blir kvar där av och till, det är ju så mycket jag vill veta om mina små älsklingar...

Och givetvis eldar vi inte med tryckimpregnerat, det körs till tippen och sorteras för sig, vi eldar inte med masonit och spånskivor eller målat virke heller (möjligen rödfärg) som en del får för sig.

Åsa Häll sa...

Bättre en bräda i handen än tio på tippen!

Buss på de kacklande sprättarna!

Kram, kul att du verkar piggare!

MVH Åsa.
Mammagris, ej hönsmamma :o)

Gunilla sa...

Forumvett är en sak för sig och tyvärr så finns det folk som inte kan låta bli att sätta sig på sina höga hästar. Det är så man häpnar ibland, eftersom det är vuxna människor som skriver urbota dumma kommentarer.
Stanna kvar, en sån som du behövs där:)
Hoppas det blir lite kuligare på arbetsträningen än att bära brädor.
/

ANNA-LYS sa...

hmmmm ...

Sökte på brädband och hamnade i vedhögen ;-)

Gunilla sa...

Vet inte vad för kitt sambon köpt, den är nog sånt där vanligt, billigt kitt. Grundade igår så jag hoppas det blir bra.
Hönorna jag har är mamma brun Lohmann och hon ville ruva till allas förvåning. Fick två kycklingar med nån rastupp, så det är alltså två blandrasunghöns. Sen har jag en svarthöns-tupp och en svarthöns-höna. Kommer väl få renrasiga svarthöns och svarthönslohmann-o-nåt-mer nästa vår.:) Det är kul o blanda lite;)
Har för övrigt lagt dig i mina länkar:)

Anonym sa...

Hönsforumet låter som att det var fullt av... tjaa, jag tänkte säga "hönor", men det kändes som att förolämpa djuren. :-)

Hoppas det går bra med arbetsträningen!

Anonym sa...

Du blev väl inte brädad av alla brädor...eh...
Om man sjunger samtidigt som man bär plankor är det då det som kallas "plank-ton" (plankton)...eeeeh.
Å så dålig humor...sorry.