onsdag 8 augusti 2007

En förklaring?

Jag är så trött. Men ibland blir jag ännu tröttare...

I våras, om någon minns det, fick min nya läkare för sig att hon skulle göra en rejäl koll på mig och skickade mig till labbet där jag fick lämna ett par liter blod och urin och sånt som de kollade sen. Resultatet var att jag hade väldigt lågt värde på vitaminet B12 och folsyra.

Det var bra. Att de fick reda på det. Jag fick medicin, eller ja, jag fick köpa medicin... Det underliga tyckte jag, var ju att jag tagit massa blodprov innan utan att någon hittat något sådant.
Sen var det ju det där med mitt minne. Det är inte bara dåligt, det är obefintligt, borta. Så att komma ihåg att ta små piller t ex, det fungerar inge vidare...

Men men, i juni skulle jag tillbaka till labbet så de kunde kolla om det blivit något bättre. Jag fick lapp på posten från stora sjukhuset i Jönköping dit de skickat det vidare, att det såg ok ut, fortsätt med pillren bara.

Men bara någon vecka efter fick jag ytterligare en lapp från sjukhuset, från samma läkare, på posten. Där stod att jag ögonblickligen måste infinna mig på labbet, akut akut stod det och snarast och andra såna där brådskande ord och det var en hel bunt med blanketter med etiketter för provrör och etiketter där det stod 'akut' medskickat och ord jag inte förstod. Och jag blev skiträdd...

Min snälla man lindade in panikångestande mig i en filt och ringde sjukhuset som sa att det handlade om sköldkörtelprover. Jag lugnade ner mig för jag visste att jag tagit såna innan, för min förra läkare tyckte att min utbrändhet var rätt lik sköldkörtelhormonbrist. Men den gången var det inget fel fick jag veta, så det var det väl inte nu heller då.

Jag tog proverna för två veckor sen. I dag var jag hos Bronett, han inledde samtalet med att säga att jag hörde att proverna du tog inte var bra. Men hallå. Jag hade inget hört. Ingen hade sagt något till mig, men tydligen sitter de och diskuterar mitt hälsotillstånd på fikarasterna på vårdcentralen? Sa jag till Bronett som sa att så var det givetvis inte, men han hade blivit informerad av det eftersom han är min psykolog.

Varför hade jag inte blivit informerad då? Det hade väl varit det allra bästa. Tyckte jag. Men som så ofta är inte mitt tyck så viktigt tydligen.

Sen ringde det på eftermiddagen. Från sjukhuset i Jönköping. Jag vet inte om Bronett, som måste förstått att jag var upprörd, ringde och bad dem kontakta mig. Eller så gjorde han det ändå.

Han berättade att ja, sköldkörtelhormonet var alldeles för lågt. Han skulle skicka en remiss, jag skulle 'bli utredd' för behandling. Det låter lite otäckt det där med att bli utredd... som om jag vore en härva trassligt garn... vilket jag iofs känner mig som allt som oftast och då kanske det är bra att bli utredd. Bara det inte finns för många lösa ändar. Det brukar det ibland göra i riktigt trassligt garn, när någon behöver en trådända och inte orkar leta utan klipper till sig en bit nånstans...

Nåväl, det var inte om garn det handlade nej... Sköldkörteln var det. Ett ord som by the way är hopplöst att säga, sche-ljuden vill bara hamna fel. Det blir köldskörtel av det hur jag än bär mig åt... Speciellt när jag är upprörd. Vilket jag ju blev igen nu.

För som jag sa till den här läkaren, att jag har ju tagit prover innan och de visade ju ingen brist på... det här... Men jo, det gjorde de sa han. Konstigt... Varför sa de då att det var bra? Eller menade han de proverna jag tog i juni för B12 och folsyra? För det måste väl varit där han sett det? För man skickar väl inte ut kallelser med akutklisterlappar på måfå?

Jaja. Vad innebär det här då? Vad är det för symtom? Frågade jag. Man blir trött, nedstämd och initiativslös. Sa han. Men se där då... Då har jag en förklaring på varför jag mått mer piss än någonsin innan, den här sommaren. Till och med sämre än förra sommaren, och det utan till och med utan svek och lögner...

Vad små hormoner, eller rättare sagt bristen på, kan ställa till det...

Jag antar/hoppas, att det finns medicin för det här och så tar jag den och så är allt bra igen. Jag kan börja jobba heltid igen med något mer krävande än att måla brädor (inte ens det orkade jag idag utan fick sjukskriva mig, jag sov hela dagen istället, det är därför jag sitter och bloggar mitt i natten nu istället) och får tillbaka min karriär och mitt liv och mitt människovärde.

Hurra!

Jag hoppas att det är så lätt i alla fall.

Vad som inte var lätt var att börja rida igen efter sommaruppehållet. Ingenting fungerade. Det var som om jag aldrig suttit på en häst och inte hade en muskel i hela kroppen. Jag tror det stämmer rätt bra. För jag har a) glömt allt jag lärt mig om ridning, minnet... b) faktiskt inga muskler eftersom jag inte ens lyckats ta en promenad ens på hela dödströtta sommaren...

Jag hade Carro. Söta rara tinkerhästen Carro, god som en bit mörk choklad men lika lätt att få i trav som en cementsugga... Inte ens i skritt fick jag henne att gå som jag ville, hon ville inte följa fyrkantsspåret, så fort jag skänklade... haha, skojade, jag hade ju inga muskler där nej... sparkade med tårna menar jag, för häleländena ville ju hoppa upp så fort jag försökte mig på det där ryttare ska förmodas göra med benen så hästarna rör på sig... så fort jag gjorde det så fick jag dels stigbyglarna i hålfoten, där ska de inte vara... och dels fick hästskrället, förlåt Carro, för sig att hon skulle lunka runt i små cirklar i mitten av paddocken istället. Och hela tiden höll hon på och stampade och hoppade och stannade och fånade sig, hur jag än jobbade och slet.

Jag var trött redan innan, jag började grina till sist, som en åttaåring eller något. Tur att vi bara var tre i dag och att de andra var snälla och förstående. De kan ju rida skitbra båda två, de har visst egna hästar också fick jag veta den här gången. Varför går de i nybörjargrupp då? Varför kan det inte finnas en grupp för vrålnybörjare som jag. Som absolut inget kan. Som skulle behöva en ledare på var sida och en som går med bår efter och utförliga instruktioner varje gång man ska göra något.

Som när hon säger: Fatta trav. Men hur gjorde man då? Mer än att försöka göra en tåfjutt igen... Ska man hålla händer och fötter och ända och tyglar på något speciellt sätt då? Galopp var inte att tänka på den här gången men där har jag också glömt hur man gör. Jo, jag vet att ena foten ska fram och ena bak, mina alltså, eller skänklar ska man väl kalla det, men vilken ska fram och vilken ska bak? Det handlar om höger galopp och vänster galopp... Varför kan inte den enkla varianten finnas för oss som inget fattar? Galopp rakt fram?

Och hur ända in i ... helyllekalsongerna.... bär man sig åt för att inte tappa stigbyglarna i det läget? Jag har aldrig lyckats, antingen tappar jag dem helt eller så halkar de ner i hålfoten, för det går inte hur jag än försöker att både flytta ett ben bakåt och ett framåt och skänkla och samtidigt trycka ner hälen. Jag kan inte både trycka benet inåt neråt samtidigt, kan någon det? Hur? Och det var något med tyglarna där också har jag för mig. Det fungerar i alla fall aldrig någonsin, inte ens med lättgalopperade hästar.

Där gör jag något fundamentalt fel. Jag har frågat min ridlärare, som för övrigt är väldigt bra, men där har jag inte fått något bra svar. Hon förstår nog inte hur någon kan vara så korkad. Lite som jag hade svårt att fatta hur man inte kan läsa när jag vikarierade som lärare... inget för mig... Lack of pedagogiskt sinne eller nåt.

Är det någon ridkunnig som råkar läsa det här får ni väldigt gärna berätta för mig hur man gör och vad jag gör för fel...

Längre än så här har jag inte kommit alltså. Jag känner mig som en veritabel sopa. Jag som var bäst i klassen när jag gick på ingenjörshögskolan. Och på handelshögskolan. Ska jag verkligen tolerera sånt här?

Jag sa (snyftade) till ridläraren att jag nog ska skaffa en ko i stället. Richard ska ju ha häst, det har han bestämt. En svart... Men som jag sa till honom så är färgen i sammanhanget troligen det minst viktiga, men men, svarta hästar är snyggt. Jag skulle ju ha en häst i den andra boxen vi bygger, så de får sällskap. Men om jag inte lyckas lära mig rida och jag tror inte jag kan det så är det ju inte någon vits med att skaffa häst. En ko kan jag ju ha mer nytta av. Om jag lyckas lära mig mjölka vill säga... För visst kan väl en häst ha sällskap av en liten söt yerseyko?

Eller hönor. Jag är definitivt insnöad på hönor nu.

Hönsforumet klarar jag mig inte utan längre och de har varit trevliga sen. Jag har lärt mig massor. T ex att mina hönor är av typen brun Lohmann, en värphönshybrid. Jag har dessutom en jättelång önskelista på vilka hönor jag vill ha mer... Blommehöns, plymouth rock, australorps, maran, isbar...

Så det är nog inga problem med att fylla stallet... Enda nackdelen är att vi måste ha någon som betar ängen... Kanske kan föreslå maken att vi bygger ett riktigt stort hönshus och gör om hela ängen till rasthagar till dem... Det kan bli väldigt många hönor det...


(Hönsbilderna är framgooglade på de raser jag vill ha först... uppifrån och från vänster: maran, isbar, australorps och blomme. En bild på en plymouth rock tupp lägger jag in i morgon, nämligen vår egne tupp Rocky!!!)

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Rocky är ett snyggt namn till en tupp! Vår tupp heter bara ehhh....tuppen. Det låter lite väl opersonligt. Vi får nog brainstorma här hemma lite.

En kossa vore nog inte en sån dum idé. Inte för att jag tror att du inte kommer igång med ridningen igen utan för att kossor är väääääldigt rooooogivande att titta på. Perfekt för oss utbrända/vidbrända/svedda att umgås med o titta på. Annars en get skulle vara nåt??

Hoppas du kvicknar till snart, det är hemskt att vara så där trött.
(klart det är ok med en länk:))

Anonym sa...

Ja, det där med sköldkörteln är ju nått som kan spöka när man börjar bli lite äldre.
Har det "i släkten" och borde kolla,vilket jag ju aldrig får gjort förstår.
Och jo, det medicinerar man ju mot har jag förstått.
Gå upp i vikt, är föresten ett annat "tecken" om jag förstått saken rätt.
Men som sagt, medicinering funkar.

Rida ja, det är minsann ingen dans på rosor.
Men nej, fattade aldrig heller det där med hur man skulle hålla fötterna stadigt i stigbyglarna när hästen skulle sparkas igång från trav till galopp.
Studds studds
Yippie yaie taioo, eller hur de nu är de amerikanska cowboysarna tjoar.
Att rida västern är betydligt lättare, tycker jag. Lååånga stigbyglar, rejäl sadel med en stor knapp att hålla sig fall man skulle börja kana runt i sadeln.
Det är grejer det!
=)

Anonym sa...

Apropå trött ! Jag var inne här och skrev inatt...men somnade visst ifrån hela rasket och...kunde inte minnas imorse om jag hade hunnit publicera eller inte. Sen har jag haft ett elände med att komma in här i kommentarsrutan hela morgonen. Skam den som ger sig.
Jag har också sköldkörtelhomon som spökar, rättare sagt...har inte..."thyreodea" tror jag det heter. Och det är medfött hos mig, den här bristen, men får du bara rätt dos av, förmodligen Levaxin, kommer problemen snart att försvinna. Och det stämmer allt det du säger om vilka symptom man har om man inte får tillräckligt hormon. Skönt när det är en brist som är så lätt avhjälpt.
Tack för responsen på mina foton ! Det är ju så att det egentligen är lättare att fotografera när det inte är solsken, utan alla skuggor, och dimma kan ju vara himla snyggt av sig själv...jag behövde i stort sett bara sikta (i den mån det gick)och knäppa. Naturen gör resten av jobbet så attt säga.
Ha det bra !
(och jag är fortfarande vaken :D)

Anonym sa...

Åh vad skönt om de kommer på vad det är som gör att du inte mår bra! Obalans i kroppen kan visst ställa till med en hel massa krångel. Jag har egen erfarenhet av det då jag inte tål att ta några typer av hormonpreparat, inkl preventivmedel. Innan jag förstod att det var det som var problemet hade jag gått runt och känt mig totalt deprimerad i tre år, det är ett elände när man vet att man borde vara glad men inte kan...

Kramar

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

Anonym sa...

Bra om de hittar vad som är fel - skönt om det finns medicin som kan hjälpa (och synd att de inte sett det tidigare...)!

Jag är bara in lite snabbt nu för att önska trevlig helg. Måste försöka sova lite (på tal om trött...). Återkommer...

Anonym sa...

Hej min saknade bloggisvän!!!
Jag blir så glad för din skull att "de hittat felet" i din hälsa. (även om jag såklart önskar att du inte drabbats av sånt...)JAG "lider" av samma sak som du med sköldkörteln...sen flera år.OM du vill höra så berättar jag gärna om mina upplevelser o erfarenheter kring det. Säg till isåfall. Syrran min har det där med folsyra o B12...."går ständigt på en gungande båt eller lulliga moln". Hm.
Tror bestämt jag ska maila dig för jag har så mycket att berätta om allt som varit den senaste tiden för mig. POSITIVT det mesta så var inte orolig för att "gnällkärringen" ska attackera dig. =))))
Ha en superhärlig dag!!!
Stora bamsekramen från lilla mig.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar