lördag 13 januari 2007

Trevlig blåsdag, sa Puh...


När jag vaknade i morse trodde jag huset höll på att blåsa bort, lite som i 'Trollkarlen från Oz'. Det blåste så det skakade och vrålade i huset. (Och då säger de att det ska blåsa ännu mer i natt...) Det hade varit rätt kul att få dansa på Yellow brick road och träffa lejonet, plåtgubben och fågelskrämman eller hur det nu var de hette men huset får gärna stå kvar där det står. Och det gjorde det så klart.

Nu hörs det kanske visserligen mer uppe i vårt sovrum precis under taket, när det blåser, så det låter värre än det är. Vi hade planerat att åka till landet och klyva ved men när vi hörde hur det blåste tänkte vi först att det nog inte var någon ide.

Men det lugnade ner sig och vi kom iväg fast två timmar senare än vi tänkt oss. Jag var duktig och gick först en härlig promenad på 1,2 mil medan Mikael klöv ved. Sen staplade jag ved tills det blev så mörkt så jag inget såg.

Grannen kom förbi och berättade att det var grötfest i bygdegården. Barnen som ägnat hela dagen åt att skjuta prick på Boxer-Robert med sina nya pilbågar blev eld och lågor. De älskar risgrynsgröt. Mikael och jag har planerat ända sedan vi köpte huset på landet, tre år i vår, att vi ska försöka bekanta oss med folk, hittills har det bara blivit två tre stycken... Vi har alltid för mycket att göra. Så det var ju ett tillfälle...

När vi kom dit var det inte bara gröt och hej och hem igen. Det var dans runt granen, lotterier, lekar för barnen, det var massor barn där, importerade från alla möjliga håll och sen kom tomten och delade ut godis så vi var inte hemma förrän tio...

Bara så ingen undrar allt för mycket om Robert... Min svåger har elektronikbutik och när de skyltade om en gång fick mina barn en Boxer-Robert av papp i naturlig storlek, han har varit statist i massa olika lekar och nu fick han stå på knä ute på åkern och vara pricktavla när de sköt med pilbåge på honom. Vi köpte dem i stan i går och de blev riktigt duktiga under dagens lopp. Jag testade och det är inte lätt...

Vi åkte till stan för att köpa rotorblad till barnens helikoptrar, Mikael ville titta på ny dator och så skulle vi handla lite mat...

Vi kom hem med två pilbågar, en ny bärbar dator och en pelletskorg, en sådan man ställer i eldstaden och eldar pellets i, de skulle vara bra om man inte hinner springa in och stoppa ved i brasan hela tiden. Vi testade den i dag. Den funkade väl sådär, det blev inte jättevarmt och var inte ett dugg mysigt, men visst, det fungerade ju.

Och!!!! Mikael var lite hemlighetsfull. Han sa att vi skulle till Ekohallen och det var bråttom att åka dit innan sex, men... tänkte jag, de har väl öppet längre än så? Men vi skulle inte till Ekohallen visade det sig när vi kom dit. Vi skulle till Sportaffären som ligger intill. Jag har gått in där varenda gång som vi varit på Ekohallen och dreglat över en vinröd cykel, en racer, jag ville så gärna ha den, och nu köpte Mikael den åt mig!!!! Vi firar jämn bröllopsdag i år och jag fick den i present. Vi ska hämta den på måndag, fast jag kan inte använda den förrän i vår så klart.

Men nu är den stora frågan.... VAD köper jag till honom?

Alla tips mottages med tacksamhet!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Nu har jag hittat hit också... :-)

Hur går det med ovädret? Här i Uppsala är det lugnt för tillfället. Får väl se om det händer något imorgon. :-)

Köpa presenter... usch, nej, svårt ju!

Anonym sa...

Åhhh..jag blir så glad.
Nu kan jag änligen titta till dig utan att svära ve och förbannelse över spacet.
Blåser gör det här med och nu börjar jag tröttna på detta väder.

Vad trevligt det lät med grötfesten, hoppas det blir fler tillställningar så ni har lite annat att göra mellan vedstaplingen. Skönt med lite gammal byggdeanda i vardags stressen.
Ta hand om dig och se upp för fallande grenar och träd.

Kram//Anita

annalena brych sa...

Hoppas det gick bra för er under stormen. Vi hade strömavbrott mellan 12-18, så vi klarade oss rätt bra. som tur har vi investerat i gasolkök och gasolkamin. Den bästa investeringen vi gjort.
Kram Annalena

Anonym sa...

Köp en racer till honom i hans favoritfärg.

Jag hoppas att du inte har blåst bort.

annalena brych sa...

Tycker verkligemn det är bra att du flyttat hit. Det är skönt att man slipper gästboken och kan skriva kommentarer direkt.
Ha det så bra, kramisar annalena

annalena brych sa...

Är här igen och tittar till dig. Ville bara säga hej.
Kram Annalena

Anonym sa...

Ok..nu ska vi se...
Skrev en sådant jättebra inlägg in att efter ditt besök och sedan när jag skulle postade så vart allt error, tydligen så kom jag mitt i en uppdatering av servern, fick i alla fall det till svar.
men jag gör ett nytt försök nu.
Jo du förstår, varje gång som jag storstädar så kommer det ju surt efteråt med värk och elände så det känns jämt som om man gör allt med livet som insats..värre var det inte.
Hoppas att allt är bra i alla fall?
Du har väl inte cyklat omkull i stormen?
Jag ska ta mig en riktig runda nu idag fast till fots, vi har fått snö och solen strålar från en blå himmel, då tar jag hunden och sticker till skogs.

Kram//Anita

Anonym sa...

Vart sjutton tog mitt förra inlägg vägen....gjorde ju ett för flera dagar sen. Har det inte ens kommit med? Måste jag kanske vara medlem för att det ska gå att kommentera? NU blir jag förtvivlad...varför får inte jag vara med...snyft

Anonym sa...

YES!!! Det funkade....säg inte att det ska funka bara ibland här med för mig....jag döööör då. DU e ju min "favvobloggis"....hehe.
Kramis