torsdag 12 april 2007

Rapport från Mitt rike...

Mitt rike alltså, inte Mittens rike. Jag är inte i Kina. Tyvärr, för det hade varit intressant. Men jag har det rätt bra här också, under min korkek... Jag har en ek faktiskt i ett skuggigt hörn av trädgården, det är en liten krake, antingen är den inte så gammal eller så växer den dåligt, men den är söt min lilla ek. Jag är inte så pigg på att sitta under den bara, det brukar vara maurer där (dvs myror, kanske bäst att tillägga, för sist jag skrev om maurerna var det ingen som fattade vad jag menade...)

Vad hann jag då med av allt det som jag skrivit upp på min rätt så orealistiska lista i går kväll...

Innan jag gick och la mig (och det var rätt sent...) hann jag faktiskt med att:

- blogga hos alla utan hos Annica, för där strulade hennes space med mig. Jag gottgjorde det idag på förmiddagen och noterade att hon faktiskt funderar på att flytta hon med, så blir vi grannar!

- färga håret, det gjorde jag också, nu är det mörkbrunt och fint, HELA håret igen, inga ljusa fula strån som tittar fram, och jag var väldigt o-kladdig den här gången, inga handdukar, kläder, väggar, golv och tak fick några fläckar som de inte skulle ha.

- föreslå familjeråd, men mer blev det inte än så, jag får gå vidare och planera in tid och säga åt folk att förbereda frågor de vill ta upp. Det känns viktigt att ha med hela familjen i allt som händer nu med bygge och försäljning och flytt och sånt. Och så går de och funderar själva , barnen, på sånt som aldrig kommer fram riktigt, Liseberg t ex, blir det något i år, sånt måste vi diskutera.
- få iväg köpesannonsen om spegeldörren fast det var fusk för det var Mikael som gjorde det, fast det var det iofs meningen hela tiden att han skulle göra, det är liksom hans avdelning det där med annonser.

Jag hann inte igår men i dag:

- fotade jag lite i trädgården. Nu känns det nästan mest viktigt att göra det för min egen del... först var det ju meningen att vi skulle göra det för att visa köpare vid annan årstid hur fint det är på våren... mer än om det sen när jag berättar om mäklaren...

- bäddade jag sängen, i går när jag skulle gjort det hade Mikael hunnit gå och lägga sig. Jag kunde inte riktigt med att köra upp honom och säga att hörru du du, nu står här på min lista att jag ska bädda så upp med dig nu... men som sagt i dag innan vi åkte gjorde jag det, det ser så trist ut när vi kommer hem igen annars.

- städade jag lite också, en del som disk och lite annat gjorde Mikael när han såg vilken tid det tog för mig och började bli orolig att vi inte skulle komma iväg alls...

- vattnade jag blommorna också, det var sista sekunden. Jag sådde en massa frön också, vansklig när vi ska vara borta hela helgen, men Mikael jobbar i morgon så han tittar till sådden innan han åker hit, och på lördag kommer pappa och på söndagkväll är vi hemma igen. Jag är sent ute som vanligt men förhoppningsvis blir det lite tagetes och malvor och selleri åt mig... Däremot är det tveksamt om det inte var för sent att så palettbladen nu, vi får se...

- tvättade klart och hängde upp tvätten, det fanns lite kvar men inte så det fyllde en hel maskin så det får vänta till söndag kväll, förmodar att vi har med en hög från landet då, varför blir det alltid så mycket tvätt? Lortar vi verkligen ner oss så dant?

Jag hann inte riktigt:

- stryka klart, jag hade en del kvar när jag gick och la mig, jag strök en del i dag på förmiddagen och jag har ändå två gardiner kvar nu, jättestora köksgardinen och de evighetslånga jätteskrynkliga teverumslängderna, kanske skulle gå in för det där med panellängder ändå som alla andra, bara det att jag tycker det är så fult... men att stryka alla dessa jättesjok med bomullsgardiner tar kål på mig...

Jag hann inte alls med att:

- skriva blogg om påsken och mäklaren och det. Det blev bara den här listan. Men det kommer... Är bara 3G internet snällt mot mig och låter mig få mer än 53,6 kb i hastighet kan jag nog blogga här, just nu har jag faktiskt svindlande 3,6 mbit, jag håller mig i så fort går det...

- brodera och fotografera torgvantarna... Jag har inte börjat än, men jag var tvungen att ha dem på mig nyss, jag frös så om händerna när jag satte mig vid datorn, och trots att det inte är några fingertoppar på dem så blir jag väldigt klumpig... brasan knastrar och gör sitt bästa men det är fortfarande lite kyligt här, vi kom vid halv sju i dag.

- beställa på Panduro... tyvärr, för här med seeega internet är det inte lätt... men jag vill göra det så fort som möjligt så att Johannes presenter hinner fram, men jag vill dessutom kolla om det är något mer jag vill ha, faaaarligt, jag har redan aaalllldeles för mycket pysselgrejer...

- sortera min alltmöjligtväska, jag har inte tittat i den ens, mer än nu när jag fiskade upp torgvantarna ur den. Jag ska ta itu med den nu, sätta mig framför brasan med den och mysa.

En kopp te och det sista påskgodiset, på måndag tar jag nya tag igen och oj vilka tag jag ska ta, jag ska vara smal till första juni om jag så ska knäcka mig!!! Jag har med cykeln hit och ska både ta en promenad och en cykeltur varje dag med början i morgon, förhör er gärna om hur det gick!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du hann en del i alla fall (åtminstone om man räknar det som gjorts idag också). Hade du hunnit allting hade jag blivit ganska förvånad... :-)

Besöksstatistik, ja. Det första jag skaffade hittar du här:
http://www.webstat.se/
Den är väl OK, tar upp statistik över tid, antal besökare per dag och tid på dygnet, vilket land besökarna är ifrån (går nog att kringgå sådant, men), hur de hamnade på ens sida (via länk, sökmotor eller liknande) samt lite om webbläsare, operativsystem m.m. som de använder. Den visar dock inget som kan användas för att räkna ut vem som besöker sidan...

Idag la jag till ett par andra också. Mest för att testa mig fram och se om de ger samma resultat, samt ta reda på vilken som är bäst. Den första av dem har all statistik offentlig, så om du klickar på den mittersta av ikonerna under "besöksstatistik" får du upp den och kan kolla hur det ser ut. Finns sedan här, om du vill registrera dig:
http://extremetracking.com/

Dessutom finns också denna, som verkar OK och har liknande funktioner (kanske inte fullt lika avancerad, men kanske på mest "lagom" nivå av de tre, gissar jag att jag kommer att komma fram till):
http://www.statcounter.com/

Allt är gratis, allt kräver att man registrerar sig, och allt ger en liten kodsnutt som man får lägga in på sin sida, så de funkar på ungefär samma sätt. De två sista visar IP-adress, men det hjälper ju inte mycket om man inte råkar veta vem som har den adressen (och det bygger ju på att de har fast uppkoppling med fast adress...).

Undrar du över något är det bara att fråga.

Hur var det med de där C++-uppgifterna du skulle maila över, förresten? :-)

Anonym sa...

Oj vad du är flitig. Blir avundsjuk ju... Men, en hel del städning har det blivit här hemma så att inget sådant ska hänga över mig i helgen. Det har ju lovats bra väder och då är det båten som får gälla för hela slanten!
Ha det så bra och lycka till med alla frön och plantor!

Anonym sa...

"Smal till första juni om jag så skall knäcka mig."

Formulera om den meningen i en mer positiv anda. Please!

Anonym sa...

Hej gumman.
Vad du är duktig som klarade listan.
Hoppas du inte flyger bort med den snabba uppkopplingen...fniss...här drar det i 100 så man får spänna fast sig.
Ha nu en trevlig helg och njut av det vackra vädret.

Kram//Anita

Anonym sa...

Jag måste bara få säga hej....jag är hemma nu igen. Det är fredagkväll o jag helt slut. Ska blogga maaaassssssor imorrn tänkte jag. OCH LÄSA din blogg!!! Nu bara ville jag in o säga hej....egotrippad va?!!! inte ens läsa inlägget..."ses imorrn"....
Kram på duuuu!!!!

Anonym sa...

Fenomenalt att hinna med så mycket...men säger som Eric, att du ska inte knäcka dig, helst !
Vi kom också ut till landet och tillbaka, vilket alltid är det svåraste när katterna är med. Däremot lyckades jag inte koppla upp mig med mitt telefonmodem, ens en gång, så det blev ingen hastighet alls ut i etern. Men man överlever det med, förvånansvärt nog.
Men...seså...upp på cykeln nu ! ;-)

Sara sa...

Herre jösses kvinna!!
Jag blev ju helt utmattad av att bara läsa om allt du gjort och alla dina planer,.... hinner du stanna upp och njuta lite av det underbara vårvädret också?
Men skönt att höra att du fått ett internet som funkar på landet också, om än bara lite hjälpligt, för åh vad handikappad man blir utan!!!

Anonym sa...

Nu när jag läst lite mer här....PHUuuu....du gör ju massor!! Var du stolt över allt du gör istället för att fundera över det som inte blir gjort. Den biten kan jag stå för. Hihi.
Kramis ....KOM HEM snart!!!

Anonym sa...

Hoppas helgen varit bra!
Jag tittar in lite snabbt för att se om det uppdaterats mer här, men du har väl haft fullt upp med annat.

Funderar på, du som har haft blogg här lite längre än jag: hur funkar det om man vill ha musik på det här stället? :-)

Själv kommer jag nog att ta bloggpaus några dagar och fundera på tillvaron lite... men återkommer, och kikar kanske in här igen innan min egen blogginspiration återkommer.

Anonym sa...

Du har alltid så oändligt långa listor över saker du ska göra!
Skulle bli hyperstressad för en bråkdel av det där.
OCh sen bloggar långa som noveller också.

Du ställer allt bra höga krav på dig själv!!
För höga?
=0

annalena brych sa...

Just nu ösregnar det här. Ganska skönt med regn ibland. Men hoppas på bättre väder till helgen, när jag ska till Stockholm igen.
Skickar massor av energikramar, det kan du behöva efter allt du gjort.

Monica sa...

man kan ju ringa till Panduro också !!!!