måndag 2 april 2007

Tillfälligt avbrott

Suck...

Det kommer bli tillfälligt avbrott här tills åtminstone onsdag kväll...

Först och främst för att en mäklare (hjälp) kommer för att värdera vårt hus på onsdag klockan fyra och vi måste röja lite först så det går att se insidan... typ. Det måste ju se vetigt ut iaf så hon får en positiv bild av det hela...

Det är massor att städa på och röja undan, det kommer ta hela måndag, tisdag och onsdag fram till fyra. Vi måste plocka ur garaget och redskapsskjul och sånt också så man kan se dem. Jag har aldrig varit med om något sådant här innan, så jag vet inte riktigt hur det går till.

Vi fick på posten en lapp från fastighetsbyrån, minns inte vilken av dem det var, och de lät vettiga och erbjöd kostnadsfri värdering inför eventuell kommande försäljning så vi fyllde i och skickade in lappen.

När hon ringde så sa vi som det var, att det är inte fråga om försäljning nu, utan som tidigast om drygt ett år, kanske två. Men hon ville gärna komma ändå. På sitt sätt är det nog väldigt bra att vara ute i god tid tror jag. Sen är de nog på hugget, allt som allt fanns det häromdagen när vi kollade, bara två hus inne i samhället till salu, det är inte mycket om man jämför.

Så jag måste städa som sagt... Har ni tips på vad en mäklare tittar på och vad de skulle kunna tänkas bli impade av så säg gärna till... Det är ju inte som inför en visning, då måste man ju lägga manken till ännu mer.

Vi tänkte passa på och fråga såna saker, vilka renoveringar som betalar sig, ger pengarna åter och lite till alltså. Vi tänkte t ex måla fönstren för det är de i behov av, men övrigt, slösar vi bara tid och pengar om vi t ex tapetserar om, bygger klart det extra rummet etc. Sånt kan ju vara bra att veta och då är det ju också bra att vi är ute i god tid.

Som om det inte vore nog med detta så började min dator dumma sig i går. Vi kom hem från landet vid åttatiden, jag slog igång datorn och började kolla av om 'något' hänt...

Det gick bra ett tag, helt plötsligt 'hängde det sig', muspilen stod still och man kunde inte göra någonting, bilden var liksom frusen. Efter att ha testat control+alt+delete några gånger gav jag upp och gjorde vaktmästaravstängning.

När jag slog igång datorn igen var den helt svart. Det hördes att den jobbade, men den var svart. Jag stängde av och på en gång till, samma sak.

Jag fick panik och ringde Mikael som hade åkt och jobbat några timmar på söndagskvällen. Jag måste alltid ha hans stöd när sånt händer...

Medan vi satt i telefon testade jag igen och nu gick datorn igång, men efter en liten stund slocknade skärmen bara så där pang bom, inget annat. Mer än att jag kände att det luktade bränt...

Jag stängde av och väntade en stund, satte på igen och nu fungerade den utmärkt, jag fortsatte greja en stund, och mitt i fick jag natta barnen för klockan hade hunnit bli en bit över nio utan att jag hade märkt det. När jag kom tillbaka till datorn igen hade pilen 'fastnat' igen... Dessutom luktade det ännu mera bränt och det lät dessutom underligt från datorn, ett taktfast dunkande, som hjärtslag nästan...

Nu blev jag orolig på allvar...

Nu borde jag ju kunna tagit hand om det här själv eftersom jag faktiskt egentligen titulerar mig dataingenjör, men om någon någonsin inte lärt sig någonting, dvs praktiska saker, för jag har huvudet fullt med teori, så är det jag. Jag kan ABSOLUT ingenting om datorer och står som handfallen inför minsta lilla skitproblem...

Så jag ringde I, som just skulle gå och lägga sig, stackaren... Han kom ilande och satte igång datorn och samma sak hände efter en stund. Det luktade bränt. Han öppnade lådan och pillade lite här och var och konstaterade att det luktade bränt om nätdelen.

Skönt tänkte jag, det är bara att byta ut den då, så är allt okej igen, nätdelen kan gå sönder, så mycket visste jag ju, utan att det behövde betyda att resten av datorn var kass.

Men I kan ju inte ge sig så lätt, han var tvungen att ge sig in i biosen (avskyr sånt) och titta om han kunde hitta någon information om spänning och temperatur på moderkortet. Det fanns ingen.

I öppnade datorn igen och tittade runt lite och luktade lite här och var och hoppla, grafikkortet var visst glödhett... Hmm...
Så det var kanske inte nätdelen då ändå, fläkten där drar ju med sig lukten från de andra delarna som eventuellt kan tänkas 'brinna'...

I pillade bort grafikkortet och konstaterade att fläkten kärvade. Så det var därför. Så fort grafikkortet blev för varmt så la det av. Bilden frös eller försvann. Så var det med det.

Bara att köpa ett nytt. Vad kostar sånt då? Kollade komplett.se (från Johannes dator), vi handlade där för bara några dagar sedan, ny dator till Johannes, synd att inte detta kunde hänt lite tidigare...

Höll på att svimma när jag såg att ett grafikkort kostade 3199 kronor... Men det var visst bara ett i högen. Ett för knappt fyrahundra såg ut att duga, fläktlöst var det också. Det ska visst vara bra. Men vi tittade på fler sidor och konstaterade att Clas Ohlson hade liknande för bara lite mer, skulle bli dyrare från komplett med porto, så I erbjöd sig att kila dit på sin lunchrast i morgon (som i dag då) och köpa ett och komma hit med på kvällen.

Så kanske har jag fungerande dator i kväll redan. Annars har jag fått lov att låna Johannes dator. När han inte använder den... Men eftersom jag måste städa och ordna, så lär det inte bli så mycket tid över. Varken till egna bloggar eller till besök hos andra. Och på torsdag åker vi till landet igen.

Jag försökte blogga från makens dator och gprs-internet. Men det är segt segt och gick inte alls. Sen blev det ingen tid över heller. Det kommer säkert bli så i påsk också. Suck.

Så... tills efter påsk då, om inget oförutsett inträffar...

8 kommentarer:

Sara sa...

Det är ju det jag säger!! Datorer har ett eget liv och dom är döds läskiga när det smäller till. Kommer du ihåg mitt anfall här hemma?:) när min skärm blev knall blå med massor av text och jag inte kom in i felsäkert läge ens... ja gud ja... att jag inte dog då är ett rent under.
Lycka till med huset, jag håller tummarna stenhårt och hoppas på det bästa.
Önskar dig en skön och glas påsk och jag saknar dig på msn... suck och i påsk tvär jobbar jag massor, suck, men vi ses kanske efter helgen. Kram

Anonym sa...

Jobbigt med datorer som krånglar! Jag är helt övertygad om att det är en ande i datorn, och det är när man inte är tillräckligt respektfull mot den som det börjar krångla. :-)
Hoppas det löser sig snart, i alla fall!

Angående renoveringar har jag egentligen ingen aning. Idag ska ju allt vara så fixat, i alla fall ser det så ut när man tittar på lägenheter. Fast tapetsera om tycker jag är synd att göra, för det kan ju tänkas att de som köper gärna gör något själva också. Jag tycker det skulle vara lite trist att köpa något som är helt nyrenoverat in i minsta detalj, såvida man inte har turen att hitta någonting som är renoverat i precis "rätt" stil förstås. För inte st'äller man sig och målar eller tapetserar om ifall det gjordes för några månader sedan...

Anonym sa...

Usch vad jobbigt med datorn!
Och mer en aningen läbbigt
Men hm, kanske bra att det händer nu - så du inte kan sitta där och fastna när du måste hålla på och städa . . ..
Ouch, det där sa jag egentligen inte!

Ha en bra påsk nu!

Anonym sa...

Rent och välstädat och så lite möbler som möjligt är nog det som betalar sig bäst. Sedan beror det nog mest på vad för sorts försäljare mäklaren är.

Glad Påsk på dig!

Anonym sa...

God morgon.
Jag hade stängt av för gott om min dator hade börjat lukta...saker ska inte lukta och inte tala,så är det.
Spännande med värderingen, kan bli bra tips om vad som måste göras,tyvärr så vet jag inte ett spår om sådant heller, jo fönster vet jag de kollar på eftersom det är en dyr historia om alla behöver bytas...
Nu ska jag rusa till dagis så...

GLAD PÅSK till er alla.

Kram//Anita

Anonym sa...

Läbbigt med strulande datorer - ens liv kan ju rasa med mindre=). Hoppas det ordnar sig utan att du får göra tiggarna i landet sällskap! Värdera huset låter ju spännande - mindre spännande med röjning kanske, men vem vet, kanske vi får höra om nåt oväntat fynd du gör när du röjer. Du kanske har gömt nåt värdefullt nånstans o glömt av det....måste ju inte vara pengar jag menar...vad som helst! På med pannlampan och ut i röjningen nu Dragolinan!!!!
"Ha-re bra i påsk du med". Jag reser ju kanske bort om mannen piggar på sig lite till.
Kramisar

Monica sa...

Att du är 45% normal anser jag vara ett gott mått ... tycker jag stöter på alltför många i min omgivning som utger sig för att vara 100% normala ... som inte klara de mest grundläggande sakerna här i världen ... som att förstå när de gör gigantiska grodor och trampar i klaveret med jättefötter ...
Fast tänker jag efter .... att inte stänga av datorn när det luktar bränt .... Nej, jag vidhåller nog att dina 45% är alldeles tillräckliga för att fixa det mesta IRL.
Ha en glad påsk och städa med förnuft ....
Kramar

Anonym sa...

Ville bara önska glad påsk. Jag hinner nog inte in mer här innan dess. Åter i bloggvärlden efter påskhelgen någon gång, och tills dess hoppas jag du har en fungerande dator igen! :-)