söndag 14 oktober 2007

Blogg-Posten läggs ner

På grund av orsaker läggs den dagliga bloggtidningen Blogg-Posten härmed ner.

Tidningens medarbetare hade väldigt dålig arbetsmoral (antingen lata eller sjukskrev sig hela tiden), annonsörerna lyste med sin frånvaro och köparna var stundtals väldigt få.

Blogg-Posten ansökte om, men fick inget presstöd (den var troligen inte tillräckligt politisk ...).

Så Blogg-Posten går i graven, åtminstone för nuvarande.

Däremot kommer kanske veckotidningen Blogg-Blaskan att ta upp den fallna manteln och upplysa Blogg-Postens läsare om vad som händer och sker... eller inte sker...

Redan i morgon kommer första numret av veckoblaskan. Smygbläddrar vi i förhandsexemplaret hittar vi artiklar och nedslag som t ex Flygande faran, Björnen sover... inte, Flytt-Nytt, Stall-tips, Med Svärmor på stan, Livet på landet...

Och mycket mer.

Ni som läser veckotidningar ibland eller ofta, eller åtminstone har tittat en veckotidning någon gång vet att de kan se lite olika ut. Bakifrån. De kan antingen vara lite tunnare och ha en tunn, 'vass' rygg, alltså bara x antal sidor vikta på mitten och hophäftade, enkelt beskrivet. Sen finns de som är så pass tjocka att det inte fungerar att göra så, de har en fyrkantig rygg typ, som en pocketbok fast inte riktigt så tjock. Om det inte är en vråltunn pocketbok vill säga. Sidorna är alltså limmade istället mot en slags 'rygg'. Jag vill inte ge mig in på tekniskt hur de faktiskt har gjort... Bara konstatera det att de med fyrkantig rygg oftare tar längre tid att läsa än de 'vassa'...

Vad jag ville säga med detta är att Blogg-Blaskan kommer vara limmad. Med fyrkantig rygg. Den tar alltså längre tid att läsa än en blogg med vikt rygg...

Men inte riktigt lika intressant som Illustrerad Vetenskap.

Men förhoppningsvis roligare än Amelia...

Men den kommer att bli lång. Detta är alltså en liten varning...

Med sorg i hjärtat har jag ju fått höra av läsare och fd läsare att mina blogginlägg oftast är så långa att de inte orkar läsa bloggen längre. Vad ska jag göra åt detta? Sluta skriva långt och svamligt och skriva kort och kärnfullt på fyra rader som man visst ska göra? Som om jag skulle kunna göra det? Jag har försökt men så fort jag lyckas samla tillräckligt mycket mod (eller vad det är jag saknar alla de där dagarna jag inte skriver) och sätter mig vid datorn (eller ja, där sitter jag ju oftast ändå...) och börjar skriva blogg, då blir det långt. Per definition. Det går inte skriva kort. Jag är ingen kortfattad människa. En del klarar av att skriva korta bloggar som ändå lyckas förmedla något. En del gör det inte. De blir bara tråkiga då. Jag tror jag skulle bli tråkig. Men vem vet... Jag kanske är tråkig redan nu.

Kanske jag ska sluta blogga och skriva på min bok istället. Då gnäller ingen för att jag skriver för långt, för en bok ska, för att få kallas för bok, ha en viss längd...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag väntar med spänning på blogg-blaskan. Och jag hoppas att du skriver den där boken också. Du ska odla din särart - den är bra, vacker, skön, härlig....

Anonym sa...

Våga inte sluta skriva bloggar, ju längre dess bättre :) Jag ser alltid fram emot att få läsa det du skrivit och går in och kollar minst en gång/dag för att se om det kommit nåt nytt.

Längtar till morgondagens "vecko-tidning"

Anonym sa...

Satt just o funderade på om man kan prenumerera på bloggblaskan...=) så slipper man ränna in här artontusen ggr för att se om nytt nr kommit ut. Vore förstås bekvämt på lättare sätt...sa den slöa. Jag håller med om att din blogg kan vara otroligt lång ibland...men vaddå...det finns väl alternativ för hur man läser också om man inte har tid men vill läsa..."ögna" igenom...inte för det är trevligt. Men men - tänkte på de som tycker d är jobbigt. Å andra sidan så "låt dina läsare tycka vad de vill" och läsa som de vill o har tid ork o lust för. Du skriver väl inte BARA för läsarna??? fortsätt du med din stil - annars är det ju inte din stil....liksooooom.
Ha det Ha det!!!

Anonym sa...

Självklart ska du skriva som du själv tycker och känner för! Ser fram emot Blogg-Blaskan.
SA & Tiger

Anonym sa...

Hello tjejen.
blaskor hit och blaskor dit...
Jobbigt med sådan personal på kontoret...fniss.
vad beträffande långa blogginlägg,tror det säger mer om de som klagar än om dig gumman.
Låt dom passera om dom inte orkar stanna upp i sitt liv så pass länge att de hinner läsa färdigt.

Här är det en gråmulen dag och man vill bara stanna kvar under filten i soffan...men se det går inte för snart så ska det åkas till stallet.
Det kommer att bli min död...de travar ju flera varv och jag måste springa med min dåliga kondis...pust. Ser fram emot när han klara sig helt på egen hand.

ha en fortsatt bra vecka//Anita

Anonym sa...

Ah, det är människor som känner dåligt samvete för att de inte hinner läsa din långa bloggar, och så projicerar de all sin frustration på dig. Att det är ditt fel att de inte hinner. Om jag inte hinner läsa dina inlägg ibland (för de är långa, det är de ;-)), så tänker jag att jag ska komma in en annan dag, när jag har mer tid, och så är det inte mer med det. Visserligen får du vänta längre på kommentarer, men å andra sidan kanske du får ett bättre gensvar. I alla fall tycker jag att du skriver både roligt och bra. Så det så ! "Worth waiting for", hette det i ölreklamen förr. Och nej...inte är det fel att sitta i skogen och inte är det fel att odla sin ensamhet heller alla gånger,("shit", jag tänkte verkligen inte bokstavligt talat på dig !) det är ju bara det att jag gjorde en liten parallell, fast kanske långsökt (?), till ekologin, där mångfald inom djurlivet är en förutsättning. Både inom varje art och totalt sett, för att arten och djurlivet inte ska dö ut. Nå, man får tolka det som man vill, och inte tänkte jag så mycket på religioner eller politik, heller...mer bara på att alla sorter behövs i en population, för om något går snett i balansen i naturen kan faktiskt en hel population stryka med. Om det t.ex. blir för varmt eller kallt på något ställe för en insektsart så att den inte överlever, och den inte fanns någon annan insektsart där, så skulle kanske inte fåglar som livnärt sig på dessa insekter heller överleva....som i sin tur medför att...osv, osv.
Tja. Vi är fler som kan skriva långt här. Men till dem som klagar kan du ju alltid säga;-Gör det bättre själv, slöfock ;-) !

Gunilla sa...

Det är bara att ta en kopp te o slå sig ner o läsa o njuta tycker jag. Lite avkoppling och härliga skratt.

Med "Svärmor på stan" tycker jag låter som en thriller. Eller? ska bli spännande att läsa om det. En riktig nagelbitare kanske..?

Anonym sa...

Svårt med sådana medarbetare, annonsörer och köpare... ;-)

(Känns lite bakvänt att läsa dina nyaste inlägg först; nu vet jag ju liksom vad som hände sen när jag läser de tidigare. Får nog ändra mina vanor här. :-)