måndag 15 oktober 2007

Hemkommen från Bloggkiosken...

... slår ni er ner med er tjocka glansiga veckotidning 'Blogg-Blaskan'. Fram med en kopp te. En smak som rekommenderas heter cowboydrömmar och säljs på Rekord kaffe och tehandel i Falköping, superdupergott, smakar lakrits och något mer, ska jag prata vinspråk så är det något bränt i tonen, torv eller jord, man tänker på höst, dimma och varma brasor, eftersom det är cowboydrömmar så är det väl en utomhuseld då...

Nu har ni inte hundra år på er så ni tänker inte läsa hela tidningen på en gång, det gör man ju oftast inte med en sån tidning. Nu läser jag ytterst sällan veckotidningar, inte ens i väntrum, där läser jag Bamse.... Jag har Illustrerad vetenskap, det är det närmaste jag kommer och den plöjer jag i regel inte rakt av utan bit för bit, jag är ingen tidningsläsare egentligen men den har varit bra nu när jag har haft svårt för att läsa böcker, har fortfarande den låsningen tyvärr.

Så därför nöjer jag mig med att lägga ut första artikeln i Blogg-Blaskan här. Jag är så fräck så jag tvingar er att läsa samma artikel allihop...

Björnen sover - Inte

Citerat från Aftonbladet (det här är på riktigt, här är länken http://www.aftonbladet.se/jonkoping/article1001304.ab)

Björn har setts utanför Mullsjö
Flera rapporter den senaste veckan.

Jönköpingstrakten har fått björnbesök.
Flera personer har sett björnen i trakterna kring Mullsjö och Tidaholm.

Nu ska den spåras av länsstyrelsen.

Det var i måndags de första rapporterna om björnen kom. Då hade den setts i närheten av Härja, en liten by mellan Tidaholm och Mullsjö.

Enligt zooekolog Lars Råberg är det mycket ovanligt att björnar siktas så långt söderut.

– Man brukar säga att sydgränsen för björnarna går i Värmland ungefär, säger han till aftonbladet.se.

Så vad gör då björnen i Jönköping?
– Troligtvis är det ett yngre djur som är ute och letar revir. Den har helt enkelt gått lite för långt, säger han.

Enligt Lars Råberg kommer björnen troligtvis inte att stanna i Jönköpingstrakterna. Detta eftersom den inte kommer att hitta någon annan björn att bilda par med.

"Anfaller bara när de är hotade"
Med tanke på det som hända i byn Valsjöbyn i förra veckan då en man och hans hund dödades av en björn, kanske rapporterna om en björn kan väcka oro. Men enligt Lars Råberg behöver man inte vara rädd för björnar.

– De är nog minst lika rädda för oss som vi är för dem. När björnar har anfallit har det nästan alltid handlat om jägare. Björnar anfaller bara när de känner sig hotade, säger han.

En spårare är på väg
Under fredagen har länsstyrelsen i Västra Götalands län fått i uppdrag att spåra björnen. En rovdjursspårare har redan gett sig av med riktning mot Härja.

– Vi har hört att det ska finnas fotodokumentation och sedan ska vi också se om det finns avtryck och spår att undersöka, säger inventeringsansvarige Robert Andersson på länsstyrelsen. (Slut citerat)

Så långt Aftonbladet. Nu kommer mina egna tankar kring detta... Vi hörde talas om björnen i onsdags tror jag det var. För alla er som jag inte talat om det för kommer det här som en liten extra bonus. Samhället där vi bott till nu heter Mullsjö. Vi flyttar nu till en liten liten by lite hitom Tidaholm (mellan Mullsjö och Tidaholm alltså, men närmare Tidaholm. Det är inte Härja, men Härja ligger otäckt nära, och det var en lastbilschaufför som sett björnen först och han körde sand från grustaget bara några kilometer från oss. Så det kan ha varit lika nära vår by som Härja.

Citat från Expressen/GT:

Torbjörn såg en björn i Tidaholm
Lastbilschauffören Torbjörn Werthén fick se en ovanlig syn i Tidaholm i måndags. En livs levande björn kom spatserande över vägen.

- Jag har aldrig sett en björn i de här trakterna tidigare, säger Torbjörn Werthén till GT.se.

Själv tyckte inte Torbjörn Werthén att det var så märkvärdigt att se den stora brunbjörnen gå över vägen kring Härja i Hökensås i Tidaholms kommun. Men faktum är att brunbjörnar normalt inte syns söder om Värmland. På 1600-talet fanns brunbjörnen så långt söderut som i Småland. Förra året beräknades den svenska stammen uppgå till drygt 2 500 djur. (slut citat)

Nu heter det ju att björnen bara anfaller när den blir hotad etc. Men den där björnen som nämndes i den första artikeln som dödat en man och hans hund hade tydligen blivit irriterad på en hund i en hundgård, den skällde så. Då kommer jag osökt att tänka på den skällande hunden hos närmsta grannen... den kan ju reta upp björnen...

Fast nu behöver vi kanske inte oroa oss just här längre... För den senaste rapporten ska vara att han är precis utanför Mullsjö... uppe vid skolorna som ligger i utkanten av samhället... Mikael skjutsade barnen till skolan i dag och fick veta att de inte skulle få lov att gå ut på rasten. Tur det, Johannes sa att han skulle vägra gå ut så länge björnen var där...

Och jag drömde att jag hittade björnen under en plywoodskiva när jag jagade en mink som jagade våra hönor... Jag blev livrädd och tog med hela familjen och hönorna in i huset. Sen satt vi av någon anledning vid trädgårdsmöblerna utanför huset och såg hur björnen lufsade förbi och drog ner ett stängsel och skrämde iväg en bunt med hästar som sprang rakt mot oss. Då blev jag rädd att björnen skulle följa efter hästarna men då vaknade jag...


Björn skymtad på skolgård i Mullsjö
Den beryktade björnen som tidigare skymtats i Västgötaskogarna tycks nu ha tagit en promenad mot centralare delar. Senast skymtades den på Trollehöjdsskolans skolgård i Mullsjö.
Under den gångna helgen skymtades en björn flertalet gånger på Trollehöjdsskolans skolgård i Mullsjö samt vid Mullsjö Skid- och orienteringsklubb. Enligt en läsare som sett björnen var där mycket folk, både barn och vuxna, i området.

Med största sannolikhet handlar det om samma björn som tidigare setts i Västgötaskogarna och i helgen i skogarna i Jönköpings län.

Enligt Rovdjurscentret De fem stora finns idag cirka 2550 fritt strövande björnar i Sverige. De flesta finns i Värmland och Uppland men på senare år har de spridit sig söderut.

En björn kan vara mycket farlig men håller sig oftast lugn om den inte blivit skrämd. Det vanligaste orsakerna till en upprörd björn är att den hotats eller skadeskjutits, att den har små ungar, att den retats av en hund, att någon kommit för nära deras byte eller dess ide. Den som möter en björn gör bäst i att vara lugn och sakta styra stegen från björnen. Att springa, gå närmre eller försöka skrämma bort björnen är alltså ingen god idé.

Gabriella Fäldt gabriella.faldt@jnytt.se (slut citat)

På Trollehöjdskolan går Richard... Tur vi inte var i Mullsjö i går när den sågs där, nu har den säkert stuckit vidare... Men ändå, lite läskigt är det. Och spännande också.
Så... Nu har ni slängt bort en stund med er tidning. Upp och gör nytta med er igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är ju lite pirrigt med så stora djur, men som sagt. Det är visst jakthundarna som trissar upp björnarna. De anfaller sällan utan anledning, sägs det. Få hoppas på det. Annars är det ju fina djur. Och jag påminns om att jag en gång var på utflykt med flera skolklasser på Ekerö utanför Stockholm, för många år sen. Plötsligt kom en kille och sa att han hade sett en björn i skogen och vi bara skrattade åt honom. Det hör till saken att han var en riktig liten skojare. Men döm om vår förvåning ! På kvällen sa de på Aktuellt att en björn hade synts till just där vi hade varit. :-0
Jag vet inte vad man ska dra för lärdom av det. Att alltid lita på vad barnen berättar eller att man inte ska skoja om såna saker. Hmmm. Sanningen ligger väl som vanligt där mitt emellan.
Gillar "veckotidningsformatet" !
=)

Anonym sa...

Hej där i björnriket! Riktigt bra läsning i Blogg-Blaskan!
Tack för alla dina trevliga kommentarer! Ja nu har ni ju kommit närmare mig och framför allt mina svampmarker... Hör av mig via .nu
Ha det gött önskar SA & Tiger

Anonym sa...

Björnen är inte farlig om man är varlig. Jag har bara varit i närheten av vilda björnar i Jämtland. Vi "lekte" krig och tältade nära norska gränsen. Där såg jag mycket färsk björnspillning. Och en bonde som försåg oss med mat brukade även roa sig med att mata björnarna med älgrens.

Anonym sa...

Gokvällen- jasså, är björnen i de trakterna igen ..För några år sedan då jag bodde i Hökerumsskogen strövade björnen runt där. Såg honom tyvärr aldrig, men hörde hur det knaaakade x-tra högt mellan träden..Nepp- farliga är inte vilda djur- så länge de inte känner hot.
Må gött!
mvh/ Susz