tisdag 2 oktober 2007

Blogg-Posten 2 oktober 2007

Var dag är en sällsam gåva
en skimrande möjlighet.
Var dag är en nåd dig given
från himlen, besinna det!

Var morgon är nåd och ansvar
med löften och nya krav.
Var afton står klara stjärnor
och frågar dig vad du gav.

Var afton står fjärran stjärnor
i glans över dag som flytt.
Var morgon dig Herren kallar
och väcker din vilja på nytt.

Vackert eller hur. Jag hade de första raderna i huvudet och trodde det var en dikt och googlade. Det är en psalm, nr 180 i Psalmboken fick jag veta, alltid lär man sig något. Och jag tyckte den var så fin så jag tog med hela.

Det är ju lite tankvärt det där, varje ny morgon är ju faktiskt en ny möjlighet, men även ett ansvar och när dagen är slut kan det kanske vara bra att ställa sig frågan: Vad har jag gjort i dag, vad fyllde jag dagen jag fick i gåva med? Ofta ingenting tyvärr... Många av mina dagar känns helt meningslösa. Så jag kanske ska brodera det där på en tavla och hänga på en plats där det syns. Toa kanske...

Bilden är väldigt fin också. Jag kan knappt med att säga det men den var ursprungligen ett pussel i Facebook... Jo, det är en last, det tar alldeles för mycket av min tid, men det är roligt...

Flytt-Nytt
I dag på morgonen fick jag annonstexten i mailen från mäklaren. Nog kunde man uttryckt sig mer kreativt och lockande. Tror jag. Men jag orkade inte komma med några förslag och han är ju ändå den som jobbar med det så han vet väl bäst... Enligt honom har mellan fem- och sexhundra varit inne och tittat på huset på nätet... Då är en hel del släkt och vänner till oss men inte alla...

Sen kom han en sväng vid halv fem och tog fler och bättre foton i huset, han hade skaffat ett rejält vidvinkelobjektiv till sin nya kamera och då blev det bättre. Han hade bråttom så han stannade inte länge. Flera rum som jag tänkte att han skulle tagit nya foton i tyckte han inte behövdes så dem hade jag snyggat till till ingen nytta.

Nu ska det väl ändå bara behövas en enda städning till, innan den stora - flyttstädningen, nämligen till måndag när visningen är. Sen hoppas jag att det inte tar allt för många dagar innan huset är sålt...

I morgon kommer de och besiktigar huset. Bäst att kolla igen om det är något jag måste göra till då. Mer än att tömma sopskåpet, för det såg jag att man skulle göra. Jag är rädd att traktorn i garaget (vi har inte blivit av med den än!) kommer stå i vägen och när de kommer får inget stå i vägen för då kommer det bara stå i besiktningsprotokollet att det inte gick att titta för det var oframkomligt. Då hjälper ju inte dolda-fel-försäkringen ändå antar jag...

Mikael är med på besiktningen, jag skulle bli fnoskig av att ha folk gå runt och muttra saker in stil med 'det där var inte bra...' och 'men vad har ni gjort här' och 'sånt här kan bli möööööögel...' Jag åker till mamma och bidar min tid där... Hon skulle bjuda på lunch.

Stalltips!
Fast inga direkta tips egentligen... Bara lite rapporter från ridningen. Tipsen och råden är det snarare jag som behöver. Fast det gick hyggligt i dag! Jag hade King! Han heter Kingstone egentligen och är väldigt fin. Mörk fux, rätt lagom stor (liten) häst, 155 eller något sådant. Han är en helt annan typ av häst än Lucija, grövre, mer halvblod antar jag. Han är ridskolans mest skolade häst och har tävlats i dressyr. Och så sätter de mig på honom...

Han ser ljusare ut här än han är, för mycket blixt... Fotot är från i somras, han hade skadat ögat (på andra sidan) och de satte upp luggen för att den inte skulle falla i ögat på honom och irritera.

Men det gick riktigt bra. Trots att vi red i stora nya ridhuset får jag väl säga... för trots att det är färdigt är det långt i från klart. Det finns ingen belysning för de får inte tag i någon elektriker som vill åta sig arbetet. Nu i kväll hade de dragit dit lösa lampor och riggat upp utmed väggarna, vilket gjorde att man blev bländad ett par gånger varje varv. Det var rätt skumt ändå.

Sen är sanden på 'golvet' nyditlagd och inte åtkörd så det var som att rida på en sandstrand. Tanken är ju trevlig men det var jobbigt för hästarna. King hade gått lektionen före också så han var lite trött. Men ändå den mest framåt häst jag fått rida hittills! Jag som är van vid de tröga hästarna drev honom så i traven att han flög fram. Det blev till och med lite galopp i dag och för första gången någonsin kändes det inte som 'hjälp jag kommer åka av' utan riktigt bra! Jag tror att det finns hopp för mig med...

Vi övade teknik, dressyrteknik, kan man säga, att rida fina volter på rätt ställen, stora serpentiner som korsar medellinjen, att börja och sluta trav och galopp vid rätt bokstäver (ridbanan har bokstäver utmed väggarna som hjälp) och sånt. Vi övade skänkelvikning och där fick jag känna hur det var att rida det med en mer framåt häst. Det var mycket mera hålla tillbaka än de andra så det gick så där.

Jag minns inte, jag tror aldrig jag berättade om förra veckans ridning. Vi hoppade då. Jag hade Lukas, en c-ponny, fast han är rätt okej i storlek ändå, han är stallets grand old man, en läromästare. Kanske eventuellt kan han få pension hos oss. Det känns också lite vanskligt, gamla hästar har ju den lilla nackdelen att de dör så småningom...

Det gick jättebra då också, jag hörde det på min ridlärare att hon var positivt överraskad. Då travade vi ändå bara över hindren än så länge, de är inte högre än kanske 30 cm, men jag red rätt vägar och gjorde allt annat helt rätt också. Hon sa det i dag också att det gick ju så bra sist med Lukas och det har gått bra med Lucija också. Så det var väl därför det blev King i dag. Och jag var helnöjd för det kändes på något sätt så bra. Som om det äntligen fungerar på något sätt.

Och jag som var trött som en gnu innan blev återigen så där märkligt pigg som bara ridningen kan göra mig.

Aktuell rapport
Ingen viktnedgång att rapportera... grrr... Jag som knappt åt någonting i går! Ingen promenad, jag hann inte för jag sov hela förmiddagen, städade på eftermiddagen, var hos Bronett och red. Fullt upp. I morgon ska jag gå ut till mamma och pappa, det är tre fyra kilometer.

Jag har inte ätit något godis och inget annat onyttigt heller, fast två smörgåsar med leverpastej till kvällsmat var kanske en för mycket... Nötter sägs ju vara nyttigt, jag tog en mycket liten hög (max två matskedar) av en blandning cashewnötter, russin, solrosfrön och jordnötter, det får bli mitt nya 'godis'.

Jag har fått order om att dricka minst två liter vatten om dagen, men det fungerar inte än. Jag glömmer bara av det. Jag får göra som när jag pluggade, ständigt bära med mig en sån där liten halvlitersflaska och sitta och dricka då och då. Jag brukade göra åt minst en flaska varje föreläsning på den tiden...

Vädret
Uppehåll. Kallt. Massor av löv har ramlat ner. Grått, vitt, brunt, svart, gult. Nej, usch.

I morgon åker vi till stan när besiktningen är klar, vi ska handla byggmaterial (som vanligt) och något slags höstskor till barnen, deras gympaskor är både slitna och lite för kalla när det är kallt. Jag tänkte köpa ljung och sån där blomkål (inte sån man äter utan sån man har i krukor utomhus) att ställa på trappan på visningen. Den borde väl stå sig till på måndag?

1 kommentar:

Anonym sa...

hello.
Jodu jag hör till en av de flera hundra som vart inne och kollat så du städat ordentligt...fniss...närå så illa är det inte men kollat har jag av ren nyfikenhet. För nyfiken är jag.
Hoppas nu att det går fort när turerna väl börjat rulla.
Här händer det inget sen mina grannar flyttat och lika glad är jag för det...alla mår väl bra, vi är friska och har hälsan med oss.
Solen kikar fram vilket jag njuter av, det får inte vara mörk både dag och natt se...
Ha det gott hos mor.

Kram//anita