söndag 7 oktober 2007

Blogg-Posten 6 oktober 2007

Var det förresten ingen som kunde den där höstdikten jag slängde in häromdagen, Höstens vår... Alltså, vem har skrivit den? Eftersom ingen svarade så får ni svaret här, en liten satir, mer i min stil, fast givetvis inte skriven av mig...

Nu är den dystra höst utbruten,
som E. A. Karlfeldt kallar vår.
Nu sloka rosorna vid knuten,
och löjtnantsgapet gulnat står.
Med paraplyn mot barmen sluten
i storm jag upp i öster går
å Gökplatån bland vissnat kröse
att söka mig till fädrens röse.

Där höjer ibland skumma enar
det sitt fossila gnejsuppslag.
Hur ödsligt rossla ej dess stenar
i blåsten en oktoberdag!
En dunkel mysticism förenar
sig med en fläkt av obehag.
Förnuftet bjuder retirera,
men Sångmön för mig fram alltmera.

Ja, rosslen på, I gamle fäder,
och sucken i er asatro!
Och du, din uggla eller tjäder,
skrik gärna än en gång: oho!
Grip, martall där, i mina kläder
med klor av Edgar Allan Poe!
Ju mer makabert jag fått smaka,
jag tillfredsställd skall gå tillbaka.

Ty sången, är den gudaboren,
vill icke söka konstlad tröst
och dikta hösten om till våren,
nej, är det höst, så är det höst.
Just den å ryggen kalla kåren
en höstskald vårdar vid sitt bröst
och fyller harpan utan fummel
med mull och uggleskrik och kummel.

Nils Hasselskog (under signaturen A:lfr-d V:stl-nd)

Den här gillar jag verkligen!

Annars är det inget vidare drag under mina galoscher! Jag ligger efter kan man lugnt säga. Vi var i Velinga på lördagen och det var meningen att jag skulle gjort både det ena och det andra. En sak hann jag klart med. Jag städade klart!!! All tvätt är tvättat torr och struken. Det håller sig i och för sig inte många kvartar men ändå... Huset är dammat, iordningplockat och dammsuget, men golvtorkning får vänta ett tag till... Man ska inte överdriva det där med städning...

Hönorna
Di små hönsen sprang runt hela dagen och hade det riktigt livat, de måste göra åt med en hel del kalorier under en dag! De fick en stor tallrik gröt på förmiddagen, de blir alltid så glada då. Fast när jag kom med den hade de precis lagt sig till ro i en gosig solhög så de var lite segare än vanligt. De la sig lite senare på dagen på ett annat ställe, när solen låg på där, och den här gången var det verkligen en hög, de såg ut att ligga på varandra, jag sprang in efter kameran, men när jag kom tillbaka så reste de på sig och sprang mig till mötes, de trodde säkert att jag varit inne efter något gott...

Det var meningen att jag skulle ha byggt en s k gödselbräda till hönorna i dag. Den ska sitta under deras sittpinnar, för hönor skiter sin mesta skit medan de sover (tur vi inte har det så...) så det är jättesmart att ha en skiva under pinnarna som man lätt kan städa av, istället för att göra rent på golvet under dem jämt och ständigt. Då kan de ju gå där också utan att få massa skit på sig. Men det hann jag som sagt inte. Det får bli nästa vecka... Jag har redan skjutit upp det där bygget typ hundra gånger för det skulle egentligen varit klart när de kom...

Barnen och vi och bygge mm
Richard grejade med sin cykel. Det började med att han förstörde ena trampan för ett bra tag sen, han fick låna Mikaels så länge, men nu köpte vi nya när vi var i stan, så de bytte han. Sen fick han punktering för någon vecka sedan. Mikael hade loss hjulet och lagade slangen, sen när Richard satte dit hjulet, han kunde inte vänta på hjälp så klart så blev det någon vajsing med växlarna.

Johannes hjälpte mig att göra tacogratäng och eftersom ni tyckte det lät gott så lägger jag ut receptet här. Vi hittade det på nätet så jag tar inte på något sätt åt mig äran...

Sen hade vi familjeråd på kvällen. Eller rättare sagt, vi skulle ha haft det, men Johannes stensomnade och vi andra kom inte fram till något direkt heller. Det känns ibland som att dra ut spikar med tänderna att få igång en diskussion om något viktigt i den här familjen. Just nu händer det massor och jag vill ha lite prat om allt det så inte barnen går och känner att de inte är delaktiga, att vi kör över dem eller något sådant...

Mikael byggde trappan upp till datarummet (ovanpå garaget-stallet) klart så nu slipper vi klättra på stege... Nu ska bara datarummet bli klart också... Det är bara påbörjat. Det ska vara klart tills vi flyttar helst. Och det ska barnens rum också, som inte är mycket längre kommet med. Starta paniiiiiken!!!!

Takogratäng
4 port:

200 g philadelphiaost
500-600 g köttfärs
1 påse tacomix
färska champinjoner
1 gul lökriven ost

Tillbehör:
nachochips (tex salta & ostsmak)
guacamole (avocado, cremefraiche, salt, peppar, citron, vitlök)
grönsaker (majs, tomater, parika, gurka, sallad osv)
tacosås
creme fraiche
jalapeno

Bred philadelphian i botten på en ugnsform. Stek köttfärsen och blanda i kryddmixen. Låt puttra en stund och häll det sedan i formen. Stek skivade champinjoner och lök och lägg överst i formen. toppa med lite riven ost och ställ in i ugnen ca 15 min 225C. Rör i hop guacamolen och hacka grönsakerna fint. Tacoröran och grönsakerna ätes sedan med nachochipsen som “sked”. Ät och njut. (bilden kopierade jag från den sida vi hittade receptet på, men det såg ut ungefär så på våra tallrikar också!)

Vi hade dessutom svarta oliver till. Man kan säkert variera det här receptet rätt mycket. Jag tror min syster, en av dem, har gjort tacogratäng med sån där turkisk yougurt i botten istället för philadelfiaost, det borde bli mycket billigare. Jag tror det kunde varit gott med några tomatskivor ovanpå gratängen också. Annars var det helt okej!

Jag åt givetvis för mycket. Jag äter alltid för mycket taco så egentligen ska vi inte äta det mer! Jag är som en alkis som inte kan sluta utan bara hivar i mig mer, tills jag rullar fram, byxorna går inte på mig och jag får ont i magen...

Vädret
var i alla fall underbart i dag, fast det var kallt inne så jag eldade nästan hela dagen. På kvällen såg jag sen att vi hade 25 grader inne, det var kanske lite att ta i... Men jag slapp frysa.

Och till alla de som trodde det var mina bullar på fotona... Det var det inte. Det var andra bullar det... Framgooglade. Jag glömde fota mina, kan göra när jag tar upp återstoden ur frysen. Men som jag sa till min familj, det här hör inte till vanligheterna. Så vi tar dem till speciella tillfällen. Så det kan kanske dröja...

God natt!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde att det var dina bullar. Men dina bullar är nog mycket finare.

Jo, det var en övning på kursen. Att gestalta ett rum utan att få använda synintryck. Ikväll skall jag till kursen igen. Nu är det dialog som gäller. Läxan tills idag är att ha tjuvlyssnat och skrivit ner några repliker som man har stulit.

Anonym sa...

Trasiga cyklar och punktering, det eviga fenomenet...fniss.
Jag sitter fortfarande o småler när du pratar om hönsen...det blir bara Petsson o Findus i min skalle. Men roligt är det-jag får ju le. Takogratängen ska testas här i framtiden. Jag gör som du äter äter äter o äter när det är tacos....vad knäppa vi är hördu!!Men det är ju gott....

Anonym sa...

Hej Eva, det är OK om du vill plocka bort mej från din lista. Tyvärr handlar det nog inte om ointresse för din blogg men den tar tid att läsa ... och det är något jag har ont om för tillfället eftersom jag sitter med min C-uppsats och samtidigt försöker hålla ordning på sjukdomar/jobb/tonårstrots i valfri ordning. Eftersom du skriver så pass mycket känns den oftast övermäktig att börja läsa när det gått mer än några dagar. Och som du själv skriver ... det blir alldeles för mycket datortid när man väl börjat ...
Hoppas allt blir OK framöver och att ni får en bra slant för huset.
Kram
Monica

Gunilla sa...

Jahapp, nu vet jag vad vi ska ha till middag på lördag!!!Tacogratäng!!Det är ju så jag dreglar.

Höstdikten rös längs ryggen på mig. Ska leta upp ett par höstfoton o scrappa de med dikten.

Kram på dig

Anonym sa...

Hejsan och tack för alla kommentarer! Har ingalunda glömt bort dig, bara lite svårt hänga med i alla svängar. Ibland önskar jag att allt hoppade fram en månad. Skulle då inte behöva tänka på vare sig båt eller svampskog längre...
Du har fullt upp ser jag. Händer hela tiden grejer och ändå hinner du med att vara flitig härute. Blir nästan avundsjuk.
Ska se om jag kan ta mig i kragen och strukturera upp tillvaron lite bättre framöver *L*
Jäktade iväg i onsdags, direkt efter jobbet, till Thlm och besiktigade bilen. Där var det betydligt lättare att få ett återbesök än vad det är på våran vårdcentral...
Åker ändå hellre dit, och har gjort så i flera år, istället för till Mellanstad (Sde). Trevlig personal där.
Tack för tpset om Tacogratäng. Ska se om om det blir ett test med en sådan i helgen.
Nu återstår se om den här kommentaren fastnar där den ska. Ha det fortsatt bra så hörs vi igen!
SA & Tiger

Anonym sa...

Tjohooo i stugan....det där var ju den 7 oktober....få höra nu vad som hänt sen dess??? det är ju den 12:e idag.....antar att du har fullt upp och så....så jag återkommer väl igen o igen o igen.

Gunilla sa...

Håller med föregående talare. Vad har hänt sen sist?? (säger jag som inte uppdaterat min blogg på en vecka....)

Anonym sa...

Hej! Hoppas allt är bra med dig (jag blev lite förvånad att sista inlägget här var skrivet för så pass länge sedan...). Jag har inte hunnit hit och läsa på ett tag, inte heller skrivit något själv. Det har helt enkelt varit lite för långa dagar på jobbet denna vecka (vissa dagar upp 5:30, äta frukost, iväg till jobbet, jobba, åka hem och vara hemma 21:30, fika, fortsätta jobba, sova... och så samma sak nästa dag...). Ligger efter med det mesta och har en lång, lång lista på saker att göra inför flytten...

Jag ska läsa ikapp här i alla fall innan jag ska sova!

Anonym sa...

Sitter väl här o lyssnar på musiken en stund då....