måndag 19 februari 2007

Det Eviga

Väl formar den starke med svärdet sin värld,
Väl flyga som örnar hans rykten;
Men någon gång brytes det vandrande svärd
Och örnarna fällas i flykten.
Vad våldet må skapa är vanskligt och kort,
Det dör som en stormvind i öknen bort.

Men sanningen lever. Bland bilor och svärd

Lugn står hon med strålande pannan.
Hon leder igenom den nattliga värld
Och pekar alltjämt till en annan.
Det sanna är evigt: Kring himmel och jord
Genljuda från släkte till släkte dess ord.

Det rätta är evigt: Ej rotas där ut

Från jorden dess trampade lilja.
Erövrar det onda all världen till slut,
Så kan du det rätta dock vilja.
Förföljs det utom dig med list och våld,
Sin fristad det har i ditt bröst fördold.

Och viljan, som stängdes i lågande bröst,

Tar mandom, lik Gud, och blir handling.
Det rätta får armar, det sanna får röst,
Och folken stå upp till förvandling.
De offer du bragte, de faror du lopp,
De stiga som stjärnor ur Lethe opp.

Och dikten är icke som blommornas doft,

Som färgade bågen i skyar.
Det sköna, du bildar, är mera än stoft,
Och åldern dess anlet förnyar.
Det sköna är evigt: Med fiken håg
Vi fiska dess guldsand ur tidens våg.

Så fatta all sanning, så våga all rätt,

Och bilda det sköna med glädje!
De tre dö ej ut bland människors ätt,
Och till dem från tiden vi vädje.
Vad tiden dig gav må du ge igen,
Blott det eviga bor i ditt hjärta än.

Ja vad säger ni... den var väl inte så dum...

Säger ni att den har inte du skrivit? Jaså... det trodde ni mig inte om.
Fast ni har rätt, det är inte jag som skrivit den. Men vem är det? Pris åt den som svarar rätt först.

Däremot handlar den faktiskt om MIG! Det Eviga, det handlar så klart om Eva, precis som något farligt handlar om faror och något mumsigt är något som smakar mums... etc...

Jag har inte orkat/kunnat blogga på några dagar för jag har varit alldeles för dyster till sinnes. Jag vet att snälla vänner i min blogg sagt att man inte måste vara rolig jämt. Men det finns kanske gränser för hur mycket gnäll bloggvärlden tål också...

Tills vidare får ni njuta av den här dikten. En av mina favoriter. Jag tycker om när dikt rimmar. Och kan därför lägga in en dikt som jag har skrivit själv!!!

Jag har fått för mig att vers måste rimma
Lika självklart för mig som att fisk måste simma
Men på riktigt får dikter se ut som de gör
Så länge det finns nån att läsa dem för

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker inte ens ge mig på en gissning för jag är totalt värdelös på namn!! Men fin var den.
Jag är heller inte bra på dikt, kanske blir jag det när jag är äldre och fått gikt!
Skriver mest på skoj, eftersom jag ännu inte fått hem min motionshoj.
Gillar ändå att rimma, liksom att pyssla o limma.
Brukar till min kompis rim "messa", och hon får då ofta kli i sin hjässa.
För hon vill ju rimma tillbaka, eftersom hon bor för långt för att bjuda på kaka.
Ofta skriver vi nåt bra
och gör den andra gla´.
Om detta var skoj eller ej,
är helt fritt tyckande upp till dej.
Kram o ha en bra da´för det tänker nog jag ha.....

Anonym sa...

As shit, det borde jag ha gissat!
Var inne på Runeberg . . .
Där ser man!
För övrigt skäms jag som en hund för att jag glömde bort din födelsedag!
Hade till och med "flaggat" för det i min "Heta bloggar" lista och sen . . . alzheimers light eller vad jag nu skall skylla på.
Antar att du inte har nån tårta kvar heller . . fast ja, får ju skylla mig själv som sagt.

Skriver ett litet "grattis" här och nu och hoppas att det kanske förtar mittt hjärnsläpp aningen.
Uj!

Anonym sa...

Och inte en aning om författaren hade jag (nu har jag googlat, så nu vet jag, men det är ju fusk!). Men dikten har jag läst någon gång förut, och den tycker jag också mycket om.
Och det är klart att den handlar om dig. :-)

Ibland orkar och vill man inte skriva. Det är helt OK. Man får gnälla i sin blogg, det är också helt OK, men det finns ju inget som säger att man _måste_ göra det heller... om man inte vill.
:-)

Anonym sa...

Och inte en aning om författaren hade jag (nu har jag googlat, så nu vet jag, men det är ju fusk!). Men dikten har jag läst någon gång förut, och den tycker jag också mycket om.
Och det är klart att den handlar om dig. :-)

Ibland orkar och vill man inte skriva. Det är helt OK. Man får gnälla i sin blogg, det är också helt OK, men det finns ju inget som säger att man _måste_ göra det heller... om man inte vill.
:-)

Anonym sa...

Jag tycker bättre om din dikt. Den är inte så tillgjord utan naturlig och pang på det som är viktigt.

Anonym sa...

Hej vännen!
Du är en av anledningarna till att jag blev så där hopplöst besviken på att jag inte har uppdaterat mig...
Vi köpte bara "smågrejer" på Stadium. Hantlar och annat. Mer om det när vi gör om i nästa vecka.

Fin dikt, har du läst min om tidsperspektiv? Den rimmar...och finns under "Arkivet från förr"

Hoppas du kommer upp från dysterheten snart, det börjar bli ensamt här uppe...=)

Anonym sa...

Hejsan
Jag gillade den sista lilla dikten bäst! Den var mer begriplig när man är så trött som jag är just nu... mest trött är jag i fötterna men allt verkar ju stiga upp mot huvudet så det blir något slags överslag där!
Och nej, jag har inte hunnit med att testa att lägga in bilder, kanske orkar/hinner det i helgen.
Men det går bra på jobben i vilket fall som helst! Jag trivs som fisken i vattnet!
Kram på dig! Önskar dig en lugn och skön vecka!
/Myran