tisdag 13 mars 2007

Tårtparty

Jag fick fundera länge innan jag kunde komma på VAD av allt jag skulle vilja, och behöva, skriva om nu av allt jag har att välja på… Det börjar hopa sig nu, och orken finns liksom inte där. Bäst att använda den kronologiska ordningen kanske.

Jag inser i och för sig att mina små intressen och sysselsättningar knappast kan vara av något intresse för någon annan, men jag har något slags behov att skriva om dem i alla fall. Så ni får stå ut med lite ridning, Bronetter, fester och sammankomster och allmänt dravvel…

- Jag börjar alltså med tårtpartyt som jag var på i onsdags.

- Efter den här ska jag skriva om läkarbesöket hos psykiatrikern, det kan kanske bli mer intressant, för där kanske jag dessutom är lite förbannad…

- Sen kanske jag ska skriva om Josefs kalas… (och kanske något om Idas dop som jag nog inte kommit mig för att skriva om)

- Och om den katastrofala promenaden i det underbara vårvädret…

- Kanske något kul om vårtecken…

- Jag hittade en rolig grej på Internet som jag tänkte skriva något om också…

- Och mina keramiksaker som jag har målat, fast i så fall måste ni säga att de är fina… helst med alla adjektiv ni kan komma på och några till… Jag är jättefånig nu men jag var väldigt nöjd med dem själv och när jag la upp bilderna på forumet var det ingen som sa något om dem… och då blev jag så ledsen. Jag har inte lärt mig det där med att klara mig utan bekräftelse än, jag ska läsa igenom boken en gång till och göra övningarna men just nu känner jag att jag inte orkar…

- Sen skulle jag ju skriva en riktigt debattblogg om kommunens skolpolitik också! Det skulle jag gjort för flera veckor sen men det har inte blivit av…

- Och efter det ska jag skriva en rätt så sur och tjurig och arg blogg… Jag känner ett behov av att vara tjurig och arg, och jag tycker, även fast ingen annan tycks göra det, att jag har rätt att vara det, samma rätt som alla andra.

- Sen ska jag skriva ett riktigt svavelosande mail… mer om det sen…

Jag blev alltså bjuden av min syster på ett tårtparty. Det låter ju rätt gott… Fast det var inget sånt party, utan mer som ett Tupperwareparty, om de är bekanta… Fast jag har hört att man inte får kalla det för tupperwareparty längre, jag minns inte vad det var man skulle säga istället, men det ordet är ju så inövat så det säger man ju i alla fall…

Det var en återförsäljare för stockholmsföretaget Dekoreramera som demonstrerade och tog upp beställningar på allt man kan behöva för att göra en tårta (och en hel del som man inte behöver men som är vansinnigt roligt att ha ändå).

Jag hade hört talas om företaget innan genom min vän V, hon som flyttade från Karlstad och gjorde den underbara svarta tårtan (med lite lite hjälp av mig och Mikael…). Så jag satt tidigare på dagen och tittade på deras hemsida, http://www.dekoreramera.se/ om ni vill kolla själva…
Jag chattade med A samtidigt, en kompis som också har kommit i kontakt med V:s underbara tårtor, det slutade med att hon skickade över en lång lista på vad jag skulle köpa åt henne, samtidigt som jag valde ut en hel del att köpa åt mig själv…

Sen på själva tårtpartyt när hon pratade sig varm för de olika sakerna ville jag givetvis ha ännu mer… Så det blev en rätt… rund summa. Varför heter det egentligen rund summa? Är det för att det är många nollor med i den? Fast det var inga nollor alls i den här, men väl tresiffrigt…

Jag beställde sockermassa t ex, som är nästan bara socker… men som är lätt att göra fina figurer av, spritsar (som kallas tyllar i den här världen), färg att färga sockermassa och marsipan med, blå t ex… kul med en blå tårta…, små kakmått som man har till hjälp för att göra rosor och mycket mer… De kommer om någon vecka så jag får väl börja göra tårtor på löpande band sen…

Min syster M hade gjort muffins som vi fick dekorera själva efter att ha fått lite tips, jag spritsade grädde och strödde ut glittrande pulver i blått och rosa i min, det var inte meningen att det skulle hamna i ränder men det gjorde det så den såg väldigt amerikansk ut med sina vita gräddstjärnor runt… Sen kamouflerade jag det hela med att placera en stor vit ros tillverkad av sockermassa (en sötare och mer lättarbetad variant av marsipan) samt en mördarmus…
Mördarmusen har en liten egen historia… Första gången jag kom i kontakt med tårtor som är över genomsnittet (dvs grädde och gelehallon) var hos A där V lärde oss en hel del i den ädla tårtbakarkonsten. Då förfärdigade vi denna underbara skapelse, där jag är mamma till drakens vingar, det fula skelettet och den vita musen, som enligt berättelsen som vi hittade på under tiden, var den som ätit upp människan som nu bara var ett skelett, samt skrämt skiten ur draken och planerat att knycka skatten dessutom…

När Mikael och jag var hos V i januari gjorde jag en mördarmus av bara farten som hon sparade och satte på tårtan som hon tog med till sina barns dagis dagen efter… Den var lika ilsken där förmodar jag. (musen sitter vid drakens svans, lite svår att hitta kanske)

Mina mördarmöss ska man ha respekt för…

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bara be att få tala om att jag VISST kommenterat dina UNDERBARA änglar på forumet, så det så ;)

De var verkligen fina, du har talang för keramikmålning, den saken är klar!!!

Jag vill också gå på tårtparty *avis*

Saknar er, vi hade så himla skoj....
Stor kram till dig

Anonym sa...

Drakens vingar är mangifika. Bra jobbat. Härligt att komma in här och se alla tårtor och musiken gillar jag.

Tack för kritiken också. Men jag vill inte skriva några gulliga änglahistorier. Det är svårt att få med allt när vi bara har fyra minuter på oss att berätta.

Sara sa...

Du och Eric är ju lika krativa fast inom olika områden, även fast han börjar närma sig ditt författar område.. hmmm, undra om det blir delad plats på nobel middagen, och hur gör vi då, passar det in i våra planer? :) *LOL*
Skämt och sido, vännen, du är underbar på att måla, sy, skapa i marsipan eller sockermassa eller vad det än månne vara, jag slutar aldrig att förvåna mig.
Mördarmusen gillar jag skarpt!! Och dom där små döskallarna i den svarta tårtan är suveräna!!
Kram vännen

Anonym sa...

Tur att kalorier inte överförs via bloggar... Mördarmöss lät förresten rätt otäckt. :-)

Och så ska jag väl meddela att jag hoppade på det där som cirkulerar runt just nu, om att lista vissa saker på sin blogg... där man ska välja ut 6 andra som ska "föra det vidare"... du får läsa vidare i dagens blogg om vad det innebär.
Känn dig inte tvingad att hänga på, bara. :-) Jag blir ibland lite less på sånt där, så det är helt OK att skippa... den här gången var jag faktiskt med...

Anonym sa...

DU är UNIK!!! Du är ju Dragolina av högsta kvalitét!!! Jag tycker det är så kul att läsa och se vad du skapar - för det är alltid (enligt mig) något lite ovanligt. SOm dina drakar...de hade jag inte sett innan nånstans! och mördarmusen...haha...Jag trodde jag var ägare till en sån just nu. =))))))))))))
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

God morgon gumman.
Låter som det varit full fart på dig under veckan...låt orden flöda bara, själv har jag någon slags bloggtorka och ingen lust alls med datorn nu ett tag...men det släpper väl kanske.
Tårtgrejset verkar vara kul,kanske skulle börja fixa med sånt? fast vi äter ju inte så mycket sånt däringa här i huset så jag får väl göra dom i cernitlera istället.
Här börjar det se ljust ut på fronten stora sonen..kanske det kommer tillskott nått bra denna gången nu..sen får vi hålla tummarna att han tackar ja också...
Nu är det morgonstart för min del...kikar inom snart.

Vårkramar//Anita

Monica sa...

Och du undrar varför du inte får "bekräftelse" ... dina tårtor är underbara och jag blir så avundsjuk så det inte finns ord för det. Med andra ord ... jag känner att min egen otillräcklighet slår mej med en rak höger ... och ju mer jag berättar hur duktig du är ... desto mer ångest får jag ...

Ändå ... jag ger första pris till draktårtan ... för hans härlig posé ... lätt avslappnad efter en måltid värdig en drake.

Kramar (nu ska jag gå ut och räfsa löv i förmiddagssolen ... och räfsa bort alla tankar på tårtor och godis ...)

Anonym sa...

Smask, vilka smarriga tårtor!
Fast dekorationerna är så fina att jag nog inte hade vågat ge mig på att skära i dem.
Hm

Anonym sa...

Hej, hur tar man reda på om det finns ett sånt där tårtparty i närheten av min stad?

tacksam för svar.

Eva sa...

Hej Carolina, ledsen att jag inte såg det här förrän nu... nästan två månader efter... Jag vet inte riktigt hur jag skulle svara på det så jag gör det här.

Mitt bästa tips är att du tar kontakt med dem på Dekoreramera, www.dekoreramera.se och hör om det finns en återförsäljare i närheten av där du bor. De har tårtpartyn ibland, det är vad jag kan tänka mig. Annars får du väl dra ihop ett själv! Var bor du någonstans?

Mvh/Eva