lördag 14 juli 2007

Borta bra men hemma bäst...

Efter en regnig hemresa är jag i tryggt förvar i hemmets lugna vrå igen. Det är skönt. Hur roligt man än har det med goda vänner, nya och gamla, är det alltid skönt att komma hem igen.

Jag hade ju saknat mina hönor också. Och katterna. Och Richard. Och Mikael. När jag sa det till honom sa han att det var väl just den ordningen också...

Vi har haft kul på vår träff. Det var inte något lajv som jag såg att någon trodde men vi har pratat om att vi ska försöka anordna något sådant någon gång. Vår värdinna ska iväg på sitt första lajv nästa vecka. Hon ska ta med sina två barn och lajva 'kvinna med barn'... Jag som trodde att man skulle få en roll att spela inte det man egentligen är... Fast jag tror det är alvkvinna hon ska vara. Det låter kul, men jag känner att jag orkar bara inte med mer just nu.

Vår träff kallas av tradition för pysselträff. Vi började för fyra år sen med sömnad och smyckepyssel, sen läggs det till allt eftersom. Vi har lärt oss att göra tårtor med sockermassa som i USA och vi har lärt oss måla på keramik. I år fick vi lära oss frivoliteter. Jag hann sitta med en liten stund och lärde mig lite grunder, men gjorde rätt mycket fel och var nog lite för klumpig och otålig, det är lite för pilligt för mig.

Men Johannes var riktigt duktig, jag trodde inte han skulle klara det alls och tänkte sagt att nej, det är nog ingen ide det är för svårt. Men han klarade det galant! Hon som visade honom blev så impad så han fick en sk frivolitetsskyttel av henne så han kunde fortsätta hemma. Tänka sig... Andra gåvan på ett par dagar... Han har flyt.

Det har varit roligt som sagt var, men lite gnissligt blir det ju alltid när man är så pass många. Vår stackars värdinna (M) t ex snodde runt som en liten bäver, hämtade saker folk behövde, fixade mat, diskade, tog hand om sina barn och sin hund och sitt hem. Det är meningen att alla ska hjälpas åt men det är svårt, det vet jag som själv haft en träff, att delegera, och alla hjälper tyvärr inte till i samma utsträckning, det är lite synd. Och mitt i allt hjälpte hon (och nästan alla andra också) en av deltagarna (V) med kläderna som hennes barn skulle ha som brudnäbb på ett bröllop nästa helg.

Jag säger inget om det egentligen. Jag hjälper mer än gärna mina vänner när de behöver hjälp, med sådant som jag behärskar, som i det här fallet när jag hjälpte till att ändra en kostym som var för stor och virka en nyckelpiga (och så skulle jag gjort ljuslyktor också men hann inte), men det är lite synd när det blir som nu på en träff där det var meningen att man skulle umgås, pyssla och lära sig lite nya tekniker och sånt. Alla tillsammans, inte bara de som tillfälligtvis var lediga från de uppgifter de inte kunde tacka nej till. Hade man suttit hemma i sin ensamhet hade det varit en helt annan sak.

Vi fick fler och fler uppgifter av henne (som jag i och för sig kunde sagt nej till, men kan jag sånt...) och det kändes lite trist att jag inte hann göra något till mig själv. Och då hade jag ändå lite tid över för mig själv så jag hann måla en ängel i keramik precis innan jag skulle åka.

Vi hade fullt upp i alla fall och som vanligt hann vi inte med ens en bråkdel av allt vi hade tänkt göra. Jag hade med symaskin och tyg, mer keramik att måla, pärlor och smyckegrejer och garn att virka av, men jag använde knappt något.

Vi köpte tyg första dagen, jag köpte massor, för mycket som vanligt... Bland annat ska vi klä om två fåtöljer hemma och köpte ett underbart vinrött bladmönstrat (dyrt) tyg till dem. Till barnens kontorsstolar (en sits och en rygg bara) hittade jag ett underbart (ännu dyrare) fuskskinn i grönt och så köpte jag tyg till riddarkostymer barnen vill jag ska sy åt dem... Undra just när de växer ur sånt, att klä ut sig och sånt. Jag tyckte jag köpte så billigt tyg till det men det rände iväg... Och så köpte jag tyg till en påsgrejamoj... Jag ska sy den nästa vecka och förklara då.

Vi såg film på kvällen, Hogfather, efter Terry Pratchetts bok, och den var så lik boken, tyckte jag, och så bra, Death var inte som jag tänkt mig honom, men bra. Det var en lång film tyvärr och jag var trött och nickade till i slutet. Den filmen måste jag skaffa mig.

Vi firade en av träffdeltagarna (S) som passade på att fylla år just på träffen. Vi gav henne frukost på sängen, hon fick ligga kvar i ett par timmar längre än hon tänkt. Vi hade fyllt en liten söt trälåda med lite garner, virknålar, virkbeskrivningar, tårtgrejer och annat pyssel åt henne. Jag ska minsann se till att fylla år på en träff någon gång jag med...

På kvällen spelade vi Munchkin, det var sååå roligt. Ett kortspel som var helt obeskrivligt... måste upplevas. Men så mycket kan jag berätta att om man är dvärg (vilket jag var) får man ha sex... och att hon som vann gjorde det tack vare att hon fick flatlöss och lyckades besegra dem...

(fast nej, det var inte ett sånt spel, det var sex kort jag fick ha mot de andras fem och man kunde slåss mot allt möjligt, bland annat wannabe vampires, galna lusthus, tvillingskelett och advokater...)

Man kunde också tvinga sina medspelare att byta ras (dvärg, alv, etc) eller yrke eller kön... Man kunde drabbas av förbannelser, jag gick t ex runt med en kyckling på huvudet större delen av kvällen och en annan av spelarna hade ett kort som gjorde att hon kunde tvinga någon annan att hjälpa henne slåss mot monstren och hon tog alltid mig och vi förlorade alltid...

Vi åkte hem i dag som sagt. Mikael och Richard kom och hämtade oss efter att de tittat på en bil (som inget var att ha) i närheten. Vi grillade kött och åt massor innan vi styrde kosan hemåt i ösregn och åska. Jag hade ont i huvudet hela dagen och det har inte gått över än så jag ska gå och lägga mig nu... Jag tittar in och hälsar på hos er i morgon . God natt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där kortspelet låter riktigt kul ! Hehe...att gå omkring med kyckling på huvudet...få pippi på hjärnan liksom. men det där pysslandet är definitivt inget för mig. (Fast det har jag nog sagt förut ?) Mina fingrar trasslar in sig i alla trådar jag ser och sen trasslar alla trådar in sig i varann. Och pysseltomtar och sånt är inte inte heller min starka sida. Det blir mer "inte vet jag vad det ska föreställa" av alltihopa. Men en gånga har jag lyckats sy en "kalikåhund" som är riktigt fin till min och alla andras förvåning. Sov gott nu och kom igen, utvilad och pigg !

Anonym sa...

Låter som att du haft fullt upp. Hoppas du är pigg idag och har blivit av med huvudvärken!

Och kortspelet lät kul; får nog testa det någon gång... :-)

Anonym sa...

Min kommentar försvann, vad hände...?

Anonym sa...

Förlåt Gal, jag lovar att jag aldrig ska göra så igen. (Men jag kan inte nog säga hur tacksam jag är iaf!!!!)

Jag borde fatta hur det är, jag kan ju inte heller säga nej.....

På min träff ska du få lata dig och spela massor med Munchkin *lovar dyrt och heligt*