tisdag 18 september 2007

News! News! Read all about it!

Våra rubriker i dag... Nytt från hönsgården - Stalltips! - Meddelande från mäklaren - Bronetts visdomsord - Vädret - För övrigt...

I dag bevittnar ni en premiär! Första numret av Blogg-Posten, en blogg-dagstidning som kommer en gång i veckan, eller kanske någon gång till och med två gånger, eller så sällan som någon gång i månaden...

Nytt från hönsgården
I dag fick vi fyra ägg. Hönorna är lite sura, för de har inte fått komma ut i trädgården varken i dag eller i går. De lär få vänta till på fredag. De blir inte glada och jag förstår dem. Hönsgården är inte så rolig i jämförelse... Den är på sin höjd trettio kvadrat jämfört med trädgården som är på tretusen kvadratmeter...

Jag tror inte jag har presenterat tuppen i hönsgården än? Jag tänkte skrivit ett långt och utförligt hönsreportage en gång men det kom av sig. Här ser ni vår fina tupp Rocky i alla fall, han är en fin rastupp, rasen heter Plymouth Rock, jag tror den är amerikansk.

Han är väl inte den modigaste tupp jag har sett, hönorna är djärvare, han håller sig gärna i trädgården och springer runt och ser orolig ut och ber oss om hjälp när hönorna ger sig ut på små strövtåg, ut i skogen, in till stutarna eller in i köket...

Men han är snäll och fin, en riktig gentleman, får de något gott ser han alltid till att hönorna får före honom. Så ska en bra tupp bete sig, så han är inte inställsam eller dum på något sätt, men ibland tycker jag lite synd om honom... Han är väldigt förtjust i russin och majs.

Stalltips!
I dag red jag Lucija igen, ett tag var det bara Carro, nu är det bara Lucija. Hon är inte riktigt lika trög som Carro, men nästan... Jag blir så trött i benen av att driva på så, hela tiden. Jag ser fram emot att få rida en häst som är lite mer framåt, men min ridlärare ser väl vad jag klarar av. Vi red dressyr i dag, tränade på att göra halt på rätt ställe, inte tio meter längre bort... Både från skritt och trav, det var iofs inga problem för mig, för Lucija slutade springa så fort hon såg bommen där hon skulle stanna...

Vi red serpentiner mellan koner i skritt och i trav och övade även skänkelvikningar mellan konerna, det klarade vi rätt bra, där är det en klar fördel att inte ha en häst som är alltför framåt. Jag tänkte försökt göra skänkelvikningar i trav mellan konerna också, men det var svårt nog att få henne att trava serpentiner så jag lade ner de planerna.

Framdelsvändningarna gick också jättebra. Jag lyckades tränsa henne själv och sitta upp själv också. Bara framgångar. Hon leker nämligen giraff när jag ska tränsa henne och i dag fick hon för sig att lektionen hade börjat medan jag hängde i ena stigbygeln bara, men det gick... Men jag sitter inte direkt upp med någon elegans... Det ser mer ut som om jag klättrar i berg, det känns så också.

Två galoppsprång, mer blev det inte. Vi var trötta båda två. Jag är glad att jag kom i väg och red över huvud taget för i dag har jag varit tröttare än trött. Jag sov gott hela natten, sen sov jag gott mellan åtta och halv tio, då kom pappa och väckte mig. Sen sov jag mellan halv tre och halv fem också... Och nu känns det som om jag skulle kunna somna igen... Men nu är det lite mer dags.

Meddelande från mäklaren
Jag hittade min mobiltelefon i mitt mobila kontor (kassen) i dag och såg att jag hade ett samtal missat. Det var från mäklaren för det huset vi tittade på i söndags. Så synd då att jag missade honom... vi var ju såååå intresserade av det huset. Döm om min förvåning när jag såg att jag även fått ett sms, även det var från honom. Han meddelade att högsta budet låg 30 000 över utgångsbudet (som enligt mig var ungefär dubbelt så mycket som det huset var värt). Där ser man... Vem kan vara så dum... eller rik. Vi vet iaf två som tittade på huset som inte var ett dugg intresserade, men budgivning är tydligen igång i alla fall.

Det var ett nytt hus ute på hemnet.se i dag, det som vi var på visningen för var redan borttaget. Sen var det bara ett par radhus till salu och några hus i grannorten, där det av någon anledning är mycket svårare att sälja hus, ändå ligger den bara en mil från oss. Vi har guldläge känns det som, massor av köpare, få säljare... Det kanske var tur att vi inte fick sålt till missionärerna, vi kanske får mer än vi väntat oss i slutänden. Fast Mikael försöker alltid bromsa mig när han börjar se dollartecknen i ögonen på mig och säga att det ju inte är säkert att någon alls vill ha huset. Han är väl klok. Jag har så lätt att göra mig förväntningar och sen bli besviken.

Bronetts visdomsord
Jag var hos Bronett i dag också. Vi pratar väldigt mycket om flytten, husförsäljningen och allt som måste göras innan vintern. Det är ju mycket det som rör sig i huvudet på mig, så det blir att vi pratar om det. Vi har pratat en del om min sömn. Jag tycker det är jobbigt att sova så mycket som jag gör. Jag tänkte att det kanske är för mycket, så att jag blir trött av att sova. Det tror han inte på, han tror att det är bra att jag sover mycket. Tills sköldkörtelmedicinen är rätt inställd kommer jag vara mer trött än normalt också.

Men sen tyckte han att jag skulle försöka varva ner mer innan jag somnar. Han tror att jag inte går ner tillräckligt djupt i sömnen och det kan säkert stämma, för jag drömmer väldigt mycket och det gör man ju inte i djupsömn. Om man är trygg och avslappnad sover man bättre. Jag ska alltså försöka släppa alla tankar på allt när jag går och lägger mig. Det är svårt för mig, som har fått för mig att om inte jag håller allt i huvudet så faller allt samman...

Det ska tydligen gå, jag ska öva på det, rensa hjärnan från alla slags tankar på försäljning, flytt, städning etc och bara sova. Det är rätt svårt, för jag har alltid försökt utnyttja de där minutrarna innan jag somnar till att planera och gå igenom vad jag gjort under dagen och vad jag ska göra i morgon, lägga upp strategier och planer, skriva listor i huvudet på allt möjligt etc. Det är tydligen inte bra...

Vädret
Det är kallt ute, och kallt inne. Det var sexton grader när vi kom hem, jag sitter just nu och sköter brasorna i finrummet, där barnen sussar gott tills deras rum blir klart, när det nu blir, och i köket där jag sitter med datorn. Ute är det stjärnklart och kolsvart. Hade jag orkat skulle jag gått ut och tittat på stjärnorna. Jag tycker om att göra det. Innan vi åkte hemifrån (det gamla hemma alltså) slängde jag in en maskin tvätt, jag hoppas på fint väder i morgon så vi kan hänga upp det.

Är det fint väder på torsdag också, när mäklaren kommer blir det fotografering då, och förhoppningsvis annonsering veckan efter. Kanske är huset sålt om tre, fyra veckor? Jag hoppas det, jag börjar bli så trött på det här nu, och jag vill flytta innan det är vinter!

För övrigt...
Det var väl allt för i dag det. Innan jag skickar iväg det här till tryckpressarna ska jag bara göra lite reklam...

Jag har också fallit för den där plågan nu som heter Facebook, det blir mer och mer skojigt ju mer jag upptäcker... Det är bara det att inte tillräckligt många av mina bekanta är med där så jag får inte ihop tillräckligt med poäng för min vampyr och min zombie... Så om någon av er läsare inte är på Facebook men har funderat på att bli det. Låt mig bita er så jag får poäng... Gå gärna med i min piratarme också... Och lägg mina pussel, jag har ett med hönor på!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Morrn!
Gentlemän och facebook....har inte sett skymten av någondera...
ärligt så har jag inte ens varit inne på sidan och kommer nog inte heller att knalla in där.
dagen kommer gå åt till shopping, skönt att semestern är över så man kan få ett eller annat öre över till nödvändigheter.
Hoppas nu du får en bra dag, lite varning för halka här hos oss...brrr hade minus i morse.

Kramar i massor//Anita

Anonym sa...

Kul med Bloggposten ! Att ingen har kommit på det förut...eller det kanske fins nån sån ? Det har jag missat i alla fall så det är ju huvudsaken !

Anonym sa...

Jag har ju skrivit här...inte för jag minns vad just nu....men det är spårlöst försvunnet....så det bidde!! =O