fredag 7 september 2007

Flyganfall!

I dag var jag med om något som jag tyckte var riktigt otäckt. Rätt maffigt också, så här i efterhand, men just då var det bara skrämmande.

Vi skulle åka till stan och handla, Mikael och jag, massa byggmaterial och sånt. Vi ska bygga en trappa upp till andra våningen i stallet, det blir en utanpåliggande trappa, och garageportar, så vi skulle ha saker till det. Och lite mat och lite sånt, penslar och färg bland annat.

I helgen ska jag nämligen vara 'hemma' och måla fönster. Det ska bli fint väder och får vi huset sålt snart måste jag ju göra det innan, för det har vi sagt att vi ska.

Vi har inte fått något besked än om de vill ha huset. Familjen S kan vi kalla dem... Men de var och tittade på det igår (onsdag), det var fru S, herr S, två söner i övre tonåren, en inneboende arbetskamrat till fru S (de här fem var med första gången också och tittade), den här gången var dessutom fru S:s syster och make och så hennes gamla mamma med... Sammanlagt åtta personer... Vi visste att svågern skulle följa med för det hade herr S sagt när han ringde. Men att de skulle vara så många...

De lät väldigt positiva i alla fall och yngste sonen sa till mig när ingen hörde det att han ville i alla fall väldigt gärna att de köpte det här huset. En rolig kuriosasak i sammanhanget är att han var på Nyhem i år och jobbade i korvkiosken tillsammans med mina barn... Han såg Johannes på ett foto och sa att han tyckte han kände igen honom...

Tillbaka till i dag... medan vi väntar på besked... Richard ska ha med en kompis till landet i helgen. Mikael ska bygga och greja. Jag ska måla som sagt. Så i dag städade jag lite på landet. Aldrig är det annat, är det inte städning på ena stället så är det på det andra...

Hönorna var ute i trädgården. Jag sprang omkring inne och fejade. Eftersom vi varit 'i stan' i början på veckan nu, städat och pyntat inför visningen så hade det inte ens blivit diskat så det var en del att göra...

Någon gång vid ettiden eller så, katterna hade just fått sin middag och var inne i köket och åt, jag hade ytterdörren vid köksingången öppen för det var fint väder och jag ville hålla koll på hönorna, så hör jag ett avlägset högt motorljud och tänker halvt om halvt omedvetet att det nog är ett flygplan. Det verkar som om flyglinjerna ligger precis över vårt hus, flygplatsen ligger knappt en mil från oss och sommartid ser man ett eller ett par små sportplan dagligen, någon motorseglare om det är fint väder och så högt högt passagerarflygplanen men de utgår från någonannanstans för det här är bara en liten flygplats.

Men så ökade motorljudet i styrka så jag tänkte att nu är det flygövning igen. Det var det häromdagen. Vi bor inte jättelångt från Såtenäs, det händer att det kommer en hög med Draken eller Viggen eller Gripen eller vad de nu heter.

Fast det var inte riktigt det ljudet ändå. Jag gick ut på trädgårdsgången i alla fall för det lät så pass högt nu, det riktigt vrålade. Då kommer ett jätteflygplan upp ur skogen (det såg ut så), det flög så lågt så jag kunde se hur det var hopsvetsat nästan, när jag tittade rakt upp fyllde det upp hela trädgården om man säger så så det kan inte varit många meter upp. Jag fick för mig att det höll på att störta eftersom det flög så lågt och blev skiträdd...
Och precis när det flugit förbi hörde jag hur det slog i flaggan, vinddraget fick hela flaggstången att svaja och de högre träden, björkarna och tallarna vispade de rejält i.
(fotot är inte härifrån utan framgooglat men det såg ut ungefär så, fast det flög lägre)

Hönorna blev ännu räddare... Saga flög rätt in i husväggen, jag hoppas hon inte skadade sig, hon satt och 'gapade' som om hon försökte skrika men inget ljud kom, flera gånger senare under dagen, två hönor flög rätt in i skogen, de flög riktigt långt, har aldrig sett dem flyga så långt. Två såg jag inte vart de tog vägen, jag fick gå runt och leta i nästan en timme innan jag samlat dem och sen satt de på förstubron resten av dagen och lät väldigt underligt, nästan som duvor, jag har bara hört dem låta så en gång innan, det var när de blev överraskade av ett störtregn och tog skydd under en buske, ett slags knorrande kuttrande, inget hönsljud direkt...

Jag berättade det för Mikael sen, han hade sett planet (om det var samma) i går på väg hem, någonstans längs vägen, och det hade flugit rätt lågt då också. Han trodde det var ett Herculesplan. Jag googlade på bilder på sådana men jag är lite tveksam, jag tyckte 'mitt' plan hade rundare, bredare vingar men det kan man ju sett fel, mörkgrått såg det ut i alla fall men det är ju alltid lite svårt att se underifrån också. Det hade fyra motorer i alla fall, så det måste väl nästan ha varit ett sådant i alla fall.

Läskigt var det men när jag väl lugnat ner hönorna, katterna hade inte ens märkt det, de var så inne i sin middag, så tyckte jag det var lite spännande också... Visst har jag sett flygplan så nära innan, vi har varit på sådana där flygdagar i Såtenäs några gånger, och på flygplatsen i Jönköping när Richard var liten och tyckte det var spännande med flygplan. Men då är man ju med på det. Det var jag inte nu kan jag säga...

Vi bor på en höjd, det är en långsträckt dal nedanför, jag vet inte om det var därför planet gick så lågt, för att de flög i dalen och så kom höjden på för snabbt, det kan ju ha varit så i alla fall. Så lågt borde ju inte finnas någon anledning att flyga annars.
Vi åkte till stan sen. Vilken gräslig dag... Bortsett från vädret som var jättefint. Vi var på bygghandlen först, där tappade jag bort köplistan där jag skrivit upp allt vi skulle köpa där - och på de andra fyra ställena vi skulle åka till... Jag fick panikångest av det, fånigt egentligen, när man tänker på det efteråt, men då kändes de som katastrof...

Sen skulle jag köpa frottehanddukar på Jysk, de skulle ha fina billiga i olika färger, det fanns inga alls kvar. Jag skulle köpt ett par sådana där tunna vantar som kallas magic gloves på Maxi, jag fryser jämt så om fingrarna när jag sitter och skriver vid datorn, jag tänkte göra ett par sådana här till... Jag har gjort dem av sådana vantar, klippt av fingrarna, langetterat och broderat.
Men det fanns bara två par barnvantar i en otäck rosa nyans...

När vi kom hem hade jag massa tvätt att ta hand om, det var ju fint väder och jag hade massor av tvätt så jag tvättade och hängde ut tre maskiner (jättesmutsiga tvättmaskiner...) som hann torka så jag har stått och vikt och strykt nu, och tittat på en Bond-film, The World Is Not Enough.

Nu ska jag sova. Hunden är tyst... Trots att jag inget skrivit på två dagar så har jag bara fått tre kommentarer, men men folk har väl liv att ta hand om och jag ska ju vara glad för de jag får...

God natt, ses i morgon, jag måste ju sova 'hemma' för fönstren måste ju stå öppna när jag målat dem... Burr...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan på dig...angående kommentarer så vill jag bara tala om att jag läser ALLA dina bloggar och ivrigt väntar på att du ska skriva mer.....men jag erkänner att jag är otroligt dålig på att kommentera

Du kan väl "låtsas" att jag viskar små uppmuntrande kommentarer i ditt öra ;)

Iaf Lycka till med husförsäljningen, det kommer säkert att gå jättebra!!

Kram

Anonym sa...

Stackars små hönor då!! Vår kanin brukar se lite lustig ut när de kör "krigslarmet" första måndagen varje månad kl 15. Nästan så hon vill slå ´knut på både öron o kropp. Larmet sitter nämligen tvärsöver gården med "hornet" riktat hitåt...aaajjjj.
Flygplan på nära håll och i luften ser nästan läbbiga ut...de är sååå stora! Såg JAS kraschen i Sthlm den där gången...o det var läbbigt!

Anonym sa...

Oj, vilken dramatik! Och jag var här förut idag men då ville inte blogger släppa in mig på kommentatorsrutan :(
Undrar varför ?
Men jag blev lite tagen av att flygplanet var så nära, och de stackars, stackars små hönsen...tänk vad vi människor ställer till det för djuren ibland

Anonym sa...

Lågt flygande flygplan är lite uppskakande. Förra fredagen körde jag bil genom Jönköping, men det märkte du nog inte. Vi var inne i det där jättestora köpcentrummet A-någonting. Sedan åkte vi vidare till Ljungsbro och köpte kexchoklad på Cloetta. Tio stycken för 35 kronor.
Ha det bäst
Rolf

Anonym sa...

He...nej, inga grupparbeten till 6-åringar...de kan ju knappt hålla reda på sig själva...det enda "grupparbete" de behöver träna på är att kunna leka tillsammans och vara snälla mot varandra...och sånt kan man i och för sig också träna...men som sagt, inget sånt ! Om det nu kan lugna dig ;-)
Och...hm...växelbruk var ordet...visst måste man få sitta i lugn och ro och tänka också, fast 6-åringar över lag har inte ro i kroppen så att de kan göra det längre stunder...men det där med Hej hå, Hej hå, vi hem från gruvan gå...ligger något närmare idén. Alltså inte att gå hem från och inte gå till gruvan heller , men att vara uppe och röra på sig under tiden man lär sig...gjorda på att det befrämjar inlärning.
Ha det bra !

Anonym sa...

"Det finns undersökningar gjorda som visar på att rörelse främjar inlärning", ska det stå ovan.
See you !

Anonym sa...

Nu är jag här igen !
Om det regnar och du inte har några flygande maskiner utanför, kan du alltid gå på Lördags matiné, hos mig. Jag tror att det finns mycket pop-corn kvar faktiskt.=)
http://newmill.spaces.live.com/
Välkommen !

Anonym sa...

Hur går det med huset? Har ni fått besked än?

Själv försöker jag packa ihop och fixa till innan mäklaren skickar hit fotograf för att ta bilder till annonsen. Det är först när man börjar packa som man inser hur mycket saker man faktiskt har...

Och så ska det ju planeras inför flytten. Väljas nya tapeter och golv och sånt. Kul, men en del jobb med. Fast jag håller med om att det är trevligt att få välja själv och fixa till så man får det precis som man vill ha det.

Anonym sa...

Fy så läskigt ju! Är det verkligen tillåtet att flyga så lågt? Och stackars hönorna! Hur gick det med Saga? Har hon blivit sig själv ännu? :/